Buster-sivuston etusivu isolla ruudulla.

Asiakas: Inhan Tehtaat
Palvelut: Drupal, Sisällönhallintajärjestelmä, Verkkopalvelu

Inhan Tehtaat

Verkkopalvelut maailmanluokan venebrändeille

Druid kehittää ja ylläpitää digipalveluita Busterille, Yamarinille ja Crossille – Inhan Tehtaat luottaa ketterään kumppanuuteen.

Buster, Yamarin & Cross -veneitä valmistava Inhan Tehdas on Euroopan suurin alumiiniveneiden valmistaja ja markkinajohtaja pohjoismaisilla huvivenemarkkinoilla. Yritys on osa Yamaha Motor Groupia.

Inhan Tehtailla on kolme tunnettua venebrändiä, jotka palvelevat asiakkaita usealla kielellä ja kolmella mantereella. Buster on nimi, joka ei esittelyjä kaipaa – ikoninen klassikko, joka on ollut vesillä ja mielissä vuosikymmeniä. Yamarin puolestaan on tunnettu ja luotettu valinta, sekin jo yli 50 vuoden ajan. Cross taas edustaa uudempaa sukupolvea: vähemmän vielä tunnettu, mutta täynnä potentiaalia. Jokaisella brändillä on oma tehtävänsä, kohderyhmänsä ja tarinansa – ja verkkosivujen tuli heijastaa juuri sitä.

Inhan Tehdas siirtyi Druidin palveluiden pariin keväällä 2024. Sivuston kehitystyötä ohjaa markkinointipäällikkö Lotta Hautamäki, joka vastaa kaikkien kolmen brändin verkkosivustoista.

Sujuva siirtymä Druidin palveluiden pariin

Yhteistyön alussa otimme Inhan Tehtaiden Drupal-sivuston ylläpitoon, auditoimme sen ja päivitimme versioon 10. Samalla kehitettiin rakennetta ja käytettävyyttä, jotta sivusto tukee entistä paremmin asiakkaan liiketoimintaa – erityisesti uusilla markkina-alueilla, Yhdysvalloissa ja Australiassa.

Kun yhteistyö Druidin kanssa alkoi, odotukset olivat realistiset. Lotta Hautamäki kertoo: “Toivoimme, että sivut pysyvät pystyssä siirron aikana ja homma toimii. Kolmen brändin, useiden sivustojen ja keskimäärin neljän kieliversion kokonaisuus ei ole mikään kevyt palapeli, joten olimme varautuneet haasteisiin.” 

Vankalla kokemuksella ja vakiintuneilla siirtokäytännöillä varmistettiin sujuva siirtymä Druidin ylläpitoon. Sivustojen tarkka auditointi antoi tarvittavan pohjatiedon huomioitavista asioista ja mahdollisista kipukohdista.

“Siirto sujui vallan kivuttomasti. Meiltä ei vaadittu muuta kuin vihreä valo tekemiseen ja sovitut testaukset. Druidin tiimi hoiti loput”, kehuu Lotta Hautamäki.

Druidin toimintamalli tuo kehitystyöhön selkeän rakenteen ja tukee pitkäjänteistä tekemistä. Projektin sujuvutta tukevat omakoodarit, jotka tuntevat sivuston tekniset ominaisuudet ja osaavat ehdottaa kehitystä kaipaavia kohteita. Ylläpidon kehitysprosessi varmistaa laadukkaan ja luotettavan tuloksen lyhyellä läpimenoajalla.

Henkilö selaa tabletilla venegalleriaa, jossa näkyy useita kuvia moottoriveneistä veden äärellä. Näytöllä lukee ‘Gallery’ ja ‘Moottori’. Käyttäjän kädet ja jalat näkyvät kuvassa, taustalla sisätila.
Henkilö katsoo kannettavan tietokoneen näytöltä Yamarinin veneen virtuaalinäkymää, jossa esitellään ohjaamo ja istuinalue veneen keulasta katsottuna. Näytöllä näkyy Yamarin-veneiden valikko vasemmalla ja kolmiulotteinen näkymä veneestä taustalla.

Yhteistyö, joka tuntuu oikeasti yhteistyöltä

Yhteistyö Druidien kanssa on ollut Lotta Hautamäen mukaan uudenlaista – parhaalla mahdollisella tavalla. “Yhteistyö on tiivistä, olen koko ajan kartalla mitä tapahtuu, ja saan nopeasti vastauksia, kun niitä tarvitaan.”

Erityisesti tiimin proaktiivisuus on tehnyt vaikutuksen. “On hienoa, että tiimiltä tulee ehdotuksia: ‘Oletteko ajatelleet tätä?’ tai ‘Tätä voisi ehkä kehittää’. Se on jatkuvaa kehitystä, ja sellaista mitä meillä ei aiemmin ollut. Enää ei puhuta staattisesta verkkosivusta, vaan jatkuvasti päivittyvästä, elävästä alustasta.”

Druidin projektipäällikkö Erika Vanhala on oppinut tuntemaan Inhan Tehtaiden sivustojen toiminnallisuudet ja rakenteen niin hyvin, että asiakkaan kanssa päädyttiin hyödyntämään Druidin osittaista tuoteomistajapalvelua. Asiakkaalta saadaan poistettua kiirettä muutosten läpiviennissä, sillä projektipäällikkö sijaistaa tuoteomistajaa kiireaikoina muun muassa testauksessa. Tämä hyödyttää molempia osapuolia: asiakas saa muutokset nopeasti liiketoiminnan hyödyksi ja kehittäjä työnsä valmiiksi.

“Löysimme nopeasti keinot ja kanavat, joilla asiat etenevät hyvässä yhteistyössä ja rennolla otteella. Meillä Druidilla asiakas on osa tiimiä – yhdessä varmistamme, että verkkopalvelua kehitetään tukemaan liiketoimintaa ja avaamaan mahdollisuuksia myynnin kasvattamiseen. Samalla huolehdimme siitä, että sivustoja kehitetään asiakaslähtöiseksi, helppokäyttöiseksi ja miellyttäväksi jokaiselle käyttäjälle”, kertoo Erika Vanhala. 

Minulla on aidosti sellainen tunne, että Druidin tiimi haluaa meidän sivuston olevan paras mahdollinen.

Lotta Hautamäki, Marketing Manager, Inhan Tehtaat

Parempaa käytettävyyttä sekä loppukäyttäjälle että ylläpitäjälle

Sivustoja on viime kuukausina hiottu entistä sujuvammaksi niin kävijöille kuin ylläpidolle. Käytettävyyttä on parannettu sekä rakenteellisesti että hallintanäkymässä.

“Sivustoja on optimoitu, ja ylläpitotyötä on helpotettu ottamalla käyttöön Drupalin peruselementtejä, jotka eivät aiemmin olleet käytössämme”, kertoo Lotta Hautamäki. “Admin-puoli on nyt selkeämpi ja helppokäyttöisempi, ja sivustoa on helpompi päivittää.”

Käytännön muokkaukset ovat näkyneet suoraan myös asiakkaille. Sivustot ovat informatiivisempia ja käyttäjäystävällisempiä.

Kehitys ei kuitenkaan pysähdy tähän. “Seuraavaksi on tavoitteena hioa sivuston ilmettä, ja kehittää käyttökokemusta entisestään. Haluamme kehittää tapoja olla yhteydessä asiakkaisiimme myyntipolun eri vaiheissa, ja samalla markkinajohtajana olla viemässä koko alaa eteenpäin”, avaa Lotta Hautamäki tulevaa.

Nainen tutkii tabletilta Yamarin 80 DC -veneen sivua.
Mies pitää tablettia kädessä. Näytöllä näkyy Buster-veneen kuva

Isokuva-palaveri kirkasti suuntaa

Druidin Magical Support -palvelukonseptiin kuuluva Isokuva-palaveri on tärkeä osa strategista yhteistyötä. “Se oli hyvä hetki pysähtyä ja miettiä pidemmän tähtäimen suunnitelmia isommalla porukalla”, toteaa Lotta Hautamäki.

Palaveri mahdollisti yhteisen suunnan hiomisen: katsottiin taaksepäin, mitä on tehty, ja eteenpäin, mitä kannattaa seuraavaksi kehittää. “Se oli arvokas keskustelu, jonka myötä tiedän, että olemme oikeilla raiteilla.”

Luottokumppani jatkuvaan kehitykseen

“Druidin tiimi on taitava, mukava ja aina valmis – tuntuu, ettei mikään ole mahdotonta. Ideamme otetaan innolla vastaan ja niihin suhtaudutaan tottakai onnistuu -asenteella”, kehuu Lotta Hautamäki.

Luottamus, sujuvuus ja jatkuva kehitys tekevät yhteistyöstä poikkeuksellisen toimivan. Ja ehkä juuri siksi Inhan Tehtaiden verkkosivut tuntuvat tänä päivänä siltä, miltä hyvä veneilykin parhaimmillaan: vakaalta, jouhevalta ja täynnä mahdollisuuksia.