Kannettava tietokone on pöydällä. Näytöllä näkymä Mautic-ohjelmistosta.
17.10.2023
Kirsi Vatanen

Mautic on helppokäyttöinen ja tehokas markkinointiautomaatiojärjestelmä

Avoimen lähdekoodin Mautic on käyttäjäystävällinen ja skaalautuva markkinoinnin työkalu. Sen avulla automatisoit markkinoinnin toimintoja ja kohdistat oikeat toimenpiteet oikeaan kohderyhmään oikeaan aikaan sekä mittaat kätevästi toimenpiteiden tuloksia. Niihin pääset pureutumaan suoraan etusivulta.

Mautic tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia, jotka auttavat parantamaan markkinointisi tehokkuutta. Näitä ovat muun muassa:

Kontaktien hallinta: Kerää uusia kontakteja ja hallitse yhteystietoja, kuten sähköpostiosoitteita, osoitetietoja ja puhelinnumeroita.

Segmentointi: Luo helposti segmenttejä kontakteistasi erilaisten kriteerien, kuten kiinnostuksen kohteiden tai verkkosivulla tapahtuvan käyttäytymisen perusteella. Näin voit kohdistaa toimenpiteet oikeaan kohderyhmään oikea-aikaisesti. Voit myös tarvittaessa helposti säätää toimenpiteitä kampanjan aikana. Tämä auttaa parantamaan markkinoinnin tehokkuutta ja saavuttamaan parempia tuloksia.

Kampanjanhallinta: Luo ja hallitse monikanavaisia markkinointikampanjoita, joiden osa-alueita voivat olla esimerkiksi sähköposti- ja tekstiviestit, kampanjasivut sekä sosiaalisen median aktiviteetit.

Automaatio: Automatisoi toimintoja, kuten sähköpostien lähettämistä, laskeutumissivujen luontia ja kontaktien seurantaa, ja vapauta aikaa sekä resursseja muihin tärkeisiin tehtäviin.

Liidien pisteytys: Pisteytä kontaktien verkkosivuilla tekemiä toimintoja ja kerättyjä profiilitietoja ennalta määritellyillä numeerisilla arvoilla. Hyödynnä tietoa esimerkiksi liidien hoivaamisessa ja personoiduissa kampanjoissa. Pisteytys tarjoaa myös myynnille ja muille sisäisille sidosryhmille hyödyllistä tietoa kontaktin käyttäytymisestä.

Raportointi: Seuraa markkinointikampanjoiden tuloksia ja mittaa niiden tehokkuutta helposti muokattavien raporttien avulla.

Neljä esimerkkiä Mauticin käytöstä

Tukena brändin tunnettuuden kasvattamisessa: Luo personoituja kampanjoita eri ostoputken vaiheessa oleville kontakteille ja tarjoa heille kiinnostavaa sisältöä.

Liidien luominen: Luo lomakkeita, joiden avulla keräät muun muassa ilmoittautumisia ja sisällöistä kiinnostuneita kontakteja eli liidejä sekä vastaanotat yhteydenottoja.

Myynnin edistäminen: Luo sähköpostikampanjoita, jotka hoivaavat markkinointiliideistä myyntiliidejä. Ota myynti mukaan suunnittelemaan, jotta myynnillä ja markkinoinnilla on yhteinen näkemys mikä on markkinointi- ja myyntiliidi.

Asiakaspalvelun parantaminen: Automatisoi asiakaspalveluprosesseja, kuten asiakastietojen hallintaa ja kysymyksiin vastaamista. Tarjoa asiakkaallesi sisältöä, joka auttaa häntä saamaan enemmän irti investoinnistaan.


Mautic markkinoinnin automaatiojärjestelmä on oiva apuväline markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisessa. Se taipuu hyvin vaativampiinkin tarpeisiin ja on integroitavissa Drupal-ratkaisuihin.

– Mautic sopii hyvin asiakkaille, jotka haluavat omistaa oman datansa, suosivat avointa lähdekoodia tai käsittelevät suurta liidien määrä. Asiakkaan itse omistamassa järjestelmässä kulurakenne on erilainen esimerkiksi HubSpotiin verrattuna, toteaa toimitusjohtamme Mikko Hämäläinen.


Lue lisää:

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä

Kirjoittaja

Kirsi Vatanen

Marketing Manager