kaksi naista ja yksi mies tietokoneen äärellä.
12.04.2024
Kirsi Vatanen

Näin luot loistavan käyttökokemuksen verkkosivustollasi

Miksi yrityksesi verkkosivut ovat olemassa? Kysymys kuulostaa ehkä äkkiseltään tyhmältä, sillä nykypäivänä lienee jo selvää, ettei yritystä ole olemassa jos sitä ei löydy verkosta. Kuluttajat ovat siellä ja asiointi verkossa kasvaa entisestään. Mutta onko verkkopalvelusi todella asiakaslähtöinen? Palveleeko se enemmän asiakkaitasi vai yritystäsi?

Valtaosa yrityksistä uskoo tarjoavansa hyvän asiakaskokemuksen asiakkailleen, mutta harvemmin näkökulma on aidosti asiakaslähtöinen. 

Jos haluat sivustosi olevan muutakin kuin yrityksesi yhdentekevä käyntikortti perusinfoineen, mainospuheineen ja yhteystietoineen, sen on tuotettava asiakkaillesi arvoa. Ja jotta voit tuottaa arvoa, sinun on ymmärrettävä, mitä kohderyhmäsi arvostavat ja tarvitsevat.

Yrityksen näkökulmasta hyvä verkkopalvelu tavoittaa oikeat ihmiset, ja kävijät löytävät haluamansa ja tekevät halutut toimenpiteet.

Kävijän näkökulma on puolestaan tunnepitoisempi: hyvän verkkopalvelun on paitsi tuotettava arvoa, myös tunnuttava miellyttävältä ja vaivattomalta käyttää. Jos näin ei ole, asiakas on helposti menetetty. 

Kuinka hyvä käyttökokemus sitten verkossa luodaan? Nämä viisi askelta vievät jo pitkälle.

1. Osallista käyttäjät suunnitteluun

Turhan usein verkkopalveluita rakennettaessa unohdetaan käyttäjien tarpeet. Suunnitteluprosessissa kannattaa ehdottomasti hyödyntää käyttäjätestauksia ja -kyselyitä. Näin voidaan varmistaa, että tieto tarjotaan käyttäjille siinä muodossa, kuin he olettavat sen saavan.

2. Varmista hyvä käytettävyys

Käyttäjät arvostavat nopeaa ja vaivatonta asiointia. Parhaimmillaan verkkopalvelu on niin helppokäyttöinen, että navigointi sujuu intuitiivisesti.

Palvelun toiminnallisuuksia selkeytetään visuaalisilla elementeillä ja käyttäjiä ohjataan hienovaraisesti mutta selkeästi polulla eteenpäin kohti toivottua toimintaa.

3. Tarjoa aidosti hyödyllistä sisältöä

On tärkeää huomioida koko asiakaspolku yksittäisen ostotapahtuman sijaan. Miten auttaa kävijää siinä vaiheessa, kun hän vasta etsii ratkaisua ongelmaansa? Entä miten palvella asiakasta ostotapahtuman jälkeen? Miten saada asiakas palaamaan?

Unohda tuotteesi ja keskity ratkaisemaan ongelmia, joita käyttäjät kohtaavat polkunsa eri vaiheissa. Personointi on tässä avainasemassa. Tarjoamalla sisältöä, joka vastaa käyttäjän yksilöllisiä tarpeita ja kiinnostuksen kohteita, voit tehdä kokemuksesta huomattavasti merkityksellisemmän. Kun sisältö on asiakaspolun vaiheeseen räätälöityä—olipa kyseessä sitten ajatuksia herättävä blogijuttu, opas, video, keskustelufoorumi tai vaikka reseptipankki—asiakas tuntee saavansa juuri sitä apua, mitä hän sillä hetkellä kaipaa.

4. Vaikuta visuaalisuudella

Sivuston ulkoasun on heijastettava yrityksesi viestiä. Huomattava osa ensivaikutelmasta muodostuu sivuston visuaalisen ilmeen perusteella. Visuaalinen ilme on yksi tärkeimmistä työkaluista, joilla yritys pystyy vakuuttamaan asiakkaan ja herättämään hänessä luottamusta.

5. Panosta skaalautuvuuteen

Kun liiketoiminta kasvaa, verkkopalvelun käyttäjäkokemuksen tulee skaalautua sujuvasti mukana. Käyttäjälle on tärkeää, että palvelu toimii yhtenäisesti eikä hänen tarvitse opetella uusia asioita järjestelmän laajentuessa.

Hyvä käyttökokemus on merkittävä kilpailuetu, jonka merkitys yrityksen menestymiselle on alati kasvava. Se on asiakkaiden palvelua ja sillä luodaan asiakastyytyväisyyttä.

Verkkosivusto tulisi nähdä työkaluna asiakassuhteiden rakentamiseen ja hoitamiseen. Parhaimmillaan palvelusi ei ainoastaan tue yrityksen liiketoimintaa vaan se on itsessään tuottava liiketoimintamuoto, joka ilahduttaa asiakasta – niin paljon, että hän palaa sinne yhä uudestaan ja suosittelee sitä muillekin.

Jos haluat kehittää verkkosivustoasi tai sen käyttökokemus mietityttää, ota yhteyttä.

Blogiteksti on julkaistu alunperin vuonna 2016.

Kirjoittaja

Kirsi Vatanen

Marketing Manager