Footbalance verkkokauppa asiakastarina

Asiakas: FootBalance
Teknologiat: Sisällönhallintajärjestelmä, Verkkokauppa, Verkkopalvelu

FootBalance

Kansainvälinen verkkokauppa ja helposti muokattava sivusto

FootBalance on suomalainen hyvinvointiyritys, joka keskittyy aktiivisen liikkujan jalkojen hyvinvointiin. FootBalancen palvelu on uniikki – heidän jalan 3D-skannauspalvelu antaa tärkeää tietoa asiakkaan jalkojen hyvinvoinnista.

Kun FootBalance aloitti yhteistyön Druidin kanssa, oli FootBalancen vanha verkkosivusto päivityksen tarpeessa. Vanhoja sivuja oli vaikea muokata eikä ulkoasu vastannut nykypäivää. Uudessa projektissa haluttiin välttää aiemmat virheet. FootBalance tarvitsi viimeisen päälle toimivat, muokattavat ja tyylikkäät verkkosivut.

“Druid sai älyttömän hienosti muutettua meidän tarpeet todellisuudeksi. Asenne oli alusta asti sellainen, että selvitetään, miten toiveet toteutetaan. Ei sanottu ettei onnistu, vaan mietittiin, miten saadaan tehtyä”, kertoo Laura Mukkala, FootBalancen Marketing Executive.

FootBalancelle tehtiin täydellinen verkkosivu-uudistus kansainväliselle FootBalance.com-sivustolle ja verkkokaupalle. Mukana projektissa oli Druidin ja FootBalancen lisäksi asiakkaan valitsema design-toimisto Aivan. Druid vastasi projektin teknisestä toteutuksesta ja Aivan visuaalisesta suunnittelusta. Kokonaisuudessaan projekti kesti viisi kuukautta.

Mitä teimme

Drupalin ja Next.js:n lyömätön yhdistelmä

Sivuston alustana toimii Drupal ja käyttöliittymä on rakennettu Next.js-verkkosovelluksella. Asiakkaalle oli tärkeää, että sivustoa voi muokata laajasti ilman, että sivuston visuaalisuus kärsii. Tätä varten design-toimisto suunnitteli sivustolle erilaisia visuaalisia elementtejä. Next.js mahdollisti nämä elementtirakenteet ja niiden hallitsemisen Drupalissa. Nyt sisällöntuottaja voi valita Drupalissa sivulle sopivat elementit, muokata helposti sisältöä ja lopputulos näyttää aina hyvältä.

“Oli upea seurata sivuston kehittämistä sekä Next.js:n ja Drupalin yhteensovittamista. Projektissa päästiin juuri siihen, mitä asiakkaan ja design-toimiston kanssa olimme suunnitelleet”,

kertoo Jesse Tikka, Druidin projektipäällikkö.

Haasteena kansainvälinen verkkokauppa

Sivustolla on kansainvälinen verkkokauppa, josta FootBalancen tuotteita voi ostaa ympäri Eurooppaa. Kansainvälisessä verkkokaupassa on monta muuttuvaa elementtiä riippuen siitä, missä päin Eurooppaa asiakas on. Niin tuotevalikoima, verot, valuutta kuin toimitusmaksut päivittyvät automaattisesti asiakkaan lokaation mukaan. Uusi verkkokauppa on nyt käyttäjäystävällinen.

Asiakkaan oma tili ja personoidut tuotteet

Jalan 3D-skannauspalvelu on tärkeä osa FootBalancen liiketoimintaa. Sivuston tärkeänä tehtävänä on ohjata asiakkaat lähimpään jalka-analyysiä tarjoavaan liikkeeseen. Tätä varten sivustolla on kartta jälleenmyyjien liikkeistä. Kartan ylläpitäminen on FootBalancelle nyt helppoa. Tiedot päivittyvät automaattisesti FootBalancen tietokannasta nettisivuille. 

“Jos saamme uuden myymälän Tanskaan, se ilmestyy automaattisesti nettisivuille. Kaikki tieto tulee meidän taustajärjestelmästä Drupaliin”, kertoo Mukkala.

Kun jalka-analyysi on tehty ja asiakas on rekisteröitynyt sivulle, löytää hän omat tietonsa omalta tililtään. Osa tuotteista on ostettavissa ainoastaan jalkaskannauksen tehneille asiakkaille. Sivusto ymmärtää tämän ja näyttää asiakkaalle oikeat tuotteet. 

“Kaikki asiakkaan tiedot tulevat omaan profiiliin. Järjestelmä näyttää asiakkaalle ne tuotteet, jotka skanneri on hänelle suositellut”, jatkaa Mukkala. 

Helppoa yhteistyötä

Laura Mukkala kiittää Druidia erityisesti hyvästä kommunikaatiosta. Projektitiimillä oli oma Slack-kanava, ja viestittely oli erityisesti projektin lopussa tiivistä. 

“Siinä vaiheessa kun tuli kiire, olimme koko ajan yhteydessä toisiimme. Lisäksi oli viikkopalaveri, jossa kävimme asioita läpi”, kertoo Laura Mukkala. 

Sivusto lanseerattiin syksyllä 2022 ja se on saanut paljon hyvää palautetta. Palautteen mukaan asioita on myös pikkuhiljaa korjattu. Sivustolla on paljon uniikkeja juttuja ja toiminnallisuuksia, ja se on Mukkalasta hienoa. Kaiken kaikkiaan projekti oli hänen mukaan onnistunut.

“Sivusto on nykyaikainen ja edustaa meidän brändiä. Se on myös sen verran simppeli, että pystyn itse navigoimaan sivustolla”, tiivistää Mukkala.

Sivusto kehittyy tarpeiden mukaan

Aiemmin käytössä ollut kotimaan B2B-asiakasportaali ei vastannut enää asiakkaan tarpeisiin. Lisäksi oli syntynyt tarve sähköiselle tilauskanavalle myös muilla markkinoilla. Uusi B2B-portaali rakennettiin Drupalilla, josta tilaus siirtyy käsiteltäväksi toisessa järjestelmässä.

Uudistuksen tavoitteena on, että kaikki FootBalancen myyjät ja B2B-asiakkaat voivat tehdä tilauksensa sähköisesti B2B-portaalin kautta, myös helposti tien päällä puhelimella tai tabletilla. Uusi tilauskanava otettiin käyttöön kesäkuussa 2024.