Matomo on avoimen lähdekoodin työkalu, jolla seuraat ja analysoit verkkosivustosi liikennettä, kuten kävijöiden määrää, lähteitä, sivulatauksia ja käyttäytymistä.
Matomon datasta näet, montako kävijää verkkosivustollasi on ollut tiettynä ajanjaksona ja mistä lähteestä kävijät tulevat sivustollesi. Data avaa myös kävijöiden käyttäytymistä eri päätelaitteilla, sijainnin sekä ostotapahtumia. Tiedät lisäksi miten tehokkaasti eri sosiaalisen median kanavat tuovat liikennettä sivustollesi.
Data kertoo millä sivuilla kävijät vierailevat, miten pitkään he viettävät aikaa kullakin sivulla ja miten he liikkuvat sivustolla. Tiedon avulla voit parantaa sivustosi käyttökokemusta ja tehdä siitä entistä houkuttelevamman kävijöille.
Data-analytiikka on verkkopalvelusi kehityksen selkäranka
Analytiikan avulla tiedät mistä kävijät sivustollesi tulevat, ja voit kohdentaa markkinointiasi niihin lähteisiin. Heatmap-data visualisoi missä kohtaa sivua käyttäjät poistuvat ja mitä linkkejä he klikkaavat, joten saat konkreettista tietoa miten voit muokata sivujesi sisältöä entistä houkuttelevammaksi. Voit myös luoda erilaisia versioita otsikoista, teksteistä tai kuvista, ja selvittää a/b-testien avulla mikä versio toimii parhaiten.
Markkinointikampanjoiden tehokkuuden seuranta on helppoa, sillä näet kuinka monta kävijää kampanjasi on tuonut verkkosivustollesi ja kuinka moni heistä on tehnyt toivotun toiminnon, kuten ostanut tuotteen tai tilannut uutiskirjeeseen.
Matomon raportit ovat helppolukuisia, tarpeiden mukaan räätälöitäviä ja informatiivisia myös sisäisille sidosryhmille.
Matomo-analytiikka on mielestäni tehokas työkalu, joka antaa arvokasta tietoa verkkosivustosi liikenteestä. Tiedon avulla voit kohdentaa markkinointiasi oikein, parantaa verkkosivuston käyttökokemusta ja tehdä siitä houkuttelevamman kävijöille, samalla varmistaen käyttäjien yksityisyyden suojan.
Matomo on fiksu ratkaisu organisaatiolle, joka haluaa seurata ja optimoida verkkosivustonsa suorituskykyä turvallisesti sekä omistaa oman datansa.
Haluatko kuulla miten Matomo sopii osaksi verkkosivustoanne? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.
Matomo on pätevä valinta organisaatioille, joilla on erityisiä vaatimuksia datankäsittelylle.
Google Analytics vastatuulessa – mistä GDPR-kohussa on kyse?
EU:n tietosuoja-asetus GDPR ja erilaiset näkemykset yksityisyyden suojasta hiertävät EU:n ja Yhdysvaltojen välejä. Viimeisimpänä käänteenä Google on joutunut Itävallassa tietosuojaviranomaisen hampaisiin. Google Analyticsin käyttö on GDPR:n vastaista, viranomainen on todennut päätöksessään. Mitä päätöksen taustalla on ja mitä se käytännössä merkitsee? Voiko Google Analyticsiä yhä käyttää?
Matomo on erityisesti julkisten organisaatioiden suosima, GDPR-ystävällinen verkko- ja sivustoanalytiikan työkalu.
Matomo-analytiikka tarjoaa monipuolisen ja tehokkaan ratkaisun, joka auttaa ymmärtämään verkkosivustosi tehokkuutta ja kävijöiden käyttäytymistä. Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme Matomo-analytiikan hyötyjä ja mahdollisuuksia.
Datan täysi omistajuus ja tietosuoja
Yksi Matomo-analytiikan suurimmista vahvuuksista on sen tarjoama täysi omistajuus kerättyyn dataan. Toisin kuin monet muut analytiikkaratkaisut, Matomo ei jaa dataasi kolmansille osapuolille, eikä sitä hyödynnetä esimerkiksi markkinointitarkoituksissa.
Käyttämällä Matomoa sivustoanalytiikassa kerrot asiakkaillesi kunnioittavasi heidän oikeuttaan yksityisyyteen etkä joudu pohtimaan, onko käyttämäsi ratkaisu yhteensopiva kulloinkin voimassa olevien kansainvälisten sopimusten mukaan. Matomoa voit käyttää joko GDPR-yhteensopivassa pilvipalvelussa tai asentaa sen täysin myös omille palvelimille.
Evästeetön seuranta
Matomo-analytiikan avulla voit päättää käyttääkö verkkosivustosi evästeitä. Mikäli valitset evästeettömän seurannan, tarjoat paremman käyttäjäkokemuksen vapauttamalla kävijän evästebannereiden klikkaamiselta.
Evästeetön seuranta perustuu toteutuneisiin verkkosivukäynteihin, eikä kävijöitä voi profiloida esimerkiksi palaaviksi kävijöiksi. Voit silti yhä seurata mitkä ovat suosituimmat sivut, mitä toimia sivuillasi tehdään sekä sivustolla tehtyjä ostoja. Matomo ei hyödynnä datanäytemenetelmää (data sampling), vaan jokaisesta vierailijasta kerätään dataa samanarvoisesti, joten siitä tehdyt johtopäätökset ovat luotettavia.
Räätälöitävät raportit ja helppo käytettävyys
Matomo sisältää kaikki olennaiset mittarit verkkosivustosi tehokkuuden arviointia varten. Voit helposti seurata sivujen katselukertoja, mistä vierailijat tulevat ja konversioita, kuten lomakkeiden täyttöä, sekä paljon muuta. Raportit ovat helposti visualisoitavissa tarpeittesi mukaisiksi. Raportointi on intuitiivista ja helppoa, ja datan analysointi vaivatonta.
Avoin lähdekoodi ja yhteisön tuki
Avoimen lähdekoodin analytiikkaratkaisuna Matomo on vapaasti saatavilla ja muokattavissa täysin tarpeittesi mukaiseksi. Lisäksi Matomolla on maailmanlaajuinen aktiivinen yhteisö, joka tarjoaa tukea ja kehittää jatkuvasti ratkaisua. Saat automaattisesti käyttöösi kaikki tuoreimmat päivitykset.
Noudatat tiukimpia datalakeja
Matomo-analytiikka on suunniteltu noudattamaan tiukimpia yksityisyydensuojastandardeja, kuten Euroopan unionin jäsenvaltioita ohjaavaa GDPR:ää, yhdysvaltalaista HIPAA ja brittiläistä PECR:ää. Matomo mahdollistaa datan keräämisen laillisesti ja samalla kunnioittaa käyttäjien yksityisyyttä.
Matomo skaalautuu tarpeittesi mukaan, ja on fiksu valinta organisaatioille, joilla on erityisiä vaatimuksia datankäsittelylle, kuten julkiselle sektorille, terveydenhuollon toimijoille, pankeille ja vakuutusyhtiöille.
Haluatko kuulla miten Matomo sopii osaksi ratkaisuanne? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.
Tiedätkö, mitä verkkosivustosi kävijät oikeasti tekevät? Entä mistä he tulevat ja mikä heidät saa pysymään sivustollasi? Matomo-analytiikka on avoimen lähdekoodin työkalu, joka tarjoaa syvällistä tietoa verkkosivustosi liikenteestä.
Google Analytics vastatuulessa – mistä GDPR-kohussa on kyse?
EU:n tietosuoja-asetus GDPR ja erilaiset näkemykset yksityisyyden suojasta hiertävät EU:n ja Yhdysvaltojen välejä. Viimeisimpänä käänteenä Google on joutunut Itävallassa tietosuojaviranomaisen hampaisiin. Google Analyticsin käyttö on GDPR:n vastaista, viranomainen on todennut päätöksessään. Mitä päätöksen taustalla on ja mitä se käytännössä merkitsee? Voiko Google Analyticsiä yhä käyttää?
Google Analytics vastatuulessa – mistä GDPR-kohussa on kyse?
EU:n tietosuoja-asetus GDPR ja erilaiset näkemykset yksityisyyden suojasta hiertävät EU:n ja Yhdysvaltojen välejä. Viimeisimpänä käänteenä Google on joutunut Itävallassa tietosuojaviranomaisen hampaisiin. Google Analyticsin käyttö on GDPR:n vastaista, viranomainen on todennut päätöksessään*. Mitä päätöksen taustalla on ja mitä se käytännössä merkitsee? Voiko Google Analyticsiä yhä käyttää?
Perusteluna päätökselle on se, että Google Analyticsin verkkosivustolta keräämät seurantatiedot tallentuvat EU/ETA-alueen ulkopuolelle, Googlen Yhdysvalloissa sijaitseville palvelimille. Se ei ole GDPR-vaatimusten mukaista.
Päätöksen taustalla on se, että Yhdysvaltojen ja EU:n välillä ei ole voimassaolevaa sopimusta luottamukselliseen tiedonsiirtoon. Tähän tarkoitukseen luotu Privacy Shield -sopimus tuomittiin GDPR-vaatimusten vastaiseksi jo kesällä 2020, ja siitä lähtien tilanne on ollut epäselvä. Ongelman ytimessä on USA:n oma lainsäädäntö, joka sallii tiedusteluviranomaisille oikeudet päästä käsiksi USA:n datakeskuksiin tallennettavaan dataan – siis myös eurooppalaisten dataan. Uutta tiedonsiirtosopimusta ei ole ainakaan vielä näköpiirissä, vaikka neuvotteluja käydään.
Googlen GDPR-kohu on ehkä vasta alkusoittoa
Itävallan valituksen takana on itävaltalainen tietosuoja-aktivisti Max Schrems ja hänen voittoa tavoittelematon organisaationsa noyb, joka on tehnyt Itävallan tapauksen lisäksi sata muutakin valitusta eri puolilla Eurooppaa samoin argumentein. Niitä luultavasti vielä puidaan oikeudessa hyvän aikaa Googlen valitusten myötä.
Google ei tietenkään ole ainoa teknologiajätti, joka kerää ja tallentaa tietoja Yhdysvaltoihin. Sama koskee pitkää liutaa muitakin yrityksiä ja niiden palveluja, kuten vaikkapa Facebookia ja Amazonia. Hurjimpien spekulaatioiden mukaan Googlen vastatuuli on voinut jo aloittaa lähtölaskennan yhdysvaltalaisten teknologiayhtiöiden poistumiselle Euroopan markkinoilta. Facebookin emoyhtiö Meta onkin jo ehtinyt pelotella Euroopan jättämisellä, jos tiedonsiirtosopimusta ei saada solmituksi. Se on kuitenkin järisyttävä skenaario, jonka on vaikea nähdä toteutuvan. Taloudelliset panokset ovat puolin ja toisin niin kovat, että halukkuutta epäselvän tilanteen ratkaisemiseen luulisi löytyvän.
Googlen tapauksessa esillä on ollut myös kumppanuuksien solmiminen eurooppalaisten datakeskusten tarjoajien kanssa. Tällöin EU-alueelta ei enää siirrettäisi henkilötietoja USA:han.
Vaihtoehtoja Google Analyticsille
Suomessa Google Analyticsin käyttöä on rajoitettu myös niin, että kävijäseurannan on oltava luvanvaraista. Analytics kerää seurantadataa evästeiden avulla, ja Traficomin syksyllä 2021 julkaiseman evästeohjeistuksen mukaan sivuston kävijältä on pyydettävä suostumus evästeiden käyttöön. Ilman lupaa tietoja ei voi kerätä – ja aika moni jättää luvan antamatta.
Sekä Traficomin asettamat rajoitukset seurannalle että Euroopan tietosuojaviranomaisten päätös saavat varmasti monet yritykset ja organisaatiot pohtimaan GDPR-ystävällisiä ja evästeettömiä vaihtoehtoja Google Analyticsille. Niitä nimittäin on olemassa, vaikka Analytics on toki analytiikkatyökaluista ylivoimaisesti suosituin.
Esimerkiksi Matomo ja Fathom voivat olla varteenotettavia ratkaisuja. Ne eivät ole ilmaisia, mutta toimivat kävijöiden yksityisyyttä suojellen ja GDPR-vaatimusten mukaisesti. Ne keräävät vain anonymisoitua seurantadataa, jota ei siirretä EU:n ulkopuolelle. Fathom ei käytä evästeitä kävijäseurannassa lainkaan, ja Matomossakin on mahdollisuus olla hyödyntämättä evästeitä. Tällöin siis evästebannereitakaan ei mahdollisesti tarvittaisi.
Matomo Reporting Interface. Kuva: Matomo
Matomo on ominaisuuksiltaan pitkälti Google Analyticsin kaltainen. Siirtymä Google Analyticsista on myös tehty helpoksi, sillä historiadata on mahdollista siirtää Analyticsista Matomoon. Fathom puolestaan sopii yksinkertaisuuden ystävälle, joka haluaa kaiken oleellisen datan yhdessä selkeässä näkymässä.
Selvyyden vuoksi todettakoon, että Traficom ei ole tehnyt linjausta evästeettömästä kävijäseurannasta. Näkemyksemme kuitenkin on, että jos evästeitä ei seurannassa käytä, suostumustakaan ei tarvita, kunhan huolehtii siitä, että seurantatieto todella on kaikin puolin anonymisoitua eikä sitä välitetä eteenpäin.
Fathom Dashboard. Kuva: Fathom
Palvelinpohjainen seuranta Google Tag Managerilla
Kenties yllättävää, mutta myös Googlen omien työkalujen joukosta löytyy GDPR-ystävällisempi vaihtoehto: anonymisoitu palvelinpohjainen seuranta Google Tag Managerin avulla (server-side tagging). Kyse on vielä melko uudesta teknologiasta, jonka käyttö vaatii teknistä osaamista. Tämäkään ratkaisu ei ole ilmainen, sillä palvelintila tietenkin maksaa. Kun käyttää EU/ETA-alueella sijaitsevaa palvelinta, GDPR:n kanssa ei siltä osin tule ongelmaa.
Palvelinpohjaisessa seurannassa kerättävä data siirtyy sivuston palvelimelle, josta data lähetetään eteenpäin Analyticsiin – ei siis suoraan kävijän laitteen selaimesta evästeiden avulla Analyticsiin. Sivuston omistaja voi tällöin hallita, mitä tietoja kävijöistä kerätään. Esimerkiksi kävijöiden IP-osoitteet, jotka luetaan henkilötiedoiksi, voidaan kokonaan jättää keräämättä.
Anonyymi palvelinpohjainen seuranta ei edellytä evästeiden käyttöä, jos kerättävä tieto ei liity sivuston kävijään vaan ainoastaan sivuston käyttöön. Esimerkiksi mistä kävijä tuli sivustolle, kuinka kauan katsoi mitäkin sivua ja miltä sivulta poistui ovat sivuston käyttöä koskevia tietoja. Tietysti tämän rinnalla voi myös käyttää myös evästeitä, ja jos kävijä ne hyväksyy, on mahdollista kerätä myös tarkempaa kävijädataa.
Meiltä saat apua analytiikka-ratkaisuihin
Kaiken kaikkiaan on hyvä pitää mielessä, että ihmiset ovat yhä tietoisempia yksityisyydestään verkossa ja yhä paremmin perillä GDPR-asetuksen mukaisista oikeuksistaan. Organisaatioiden kannattaakin tarkastella tietosuojakäytäntöjään uusin silmin ja huolehtia, että kävijäseurannan ja tiedon keräämisen käytännöt suojaavat kävijän oikeuksia niin hyvin kuin nykyisessä tilanteessa on mahdollista.
Jos olet epävarma sivustosi tilanteesta GDPR:n suhteen tai haluat pohtia vaihtoehtoisia analytiikkaratkaisuja, meiltä saat apua.
Ota yhteyttä
Muuta kiinnostavaa
Erika Vanhala
Mitä Matomo-analytiikka kertoo?
Tiedätkö, mitä verkkosivustosi kävijät oikeasti tekevät? Entä mistä he tulevat ja mikä heidät saa pysymään sivustollasi? Matomo-analytiikka on avoimen lähdekoodin työkalu, joka tarjoaa syvällistä tietoa verkkosivustosi liikenteestä.
Erika Vanhala
Datavastuullinen Matomo-analytiikka
Matomo on pätevä valinta organisaatioille, joilla on erityisiä vaatimuksia datankäsittelylle.
We use cookies on our website to ensure the best possible user experience, analyse site usage, and assist in our marketing efforts.
By clicking “Accept All”, you give your consent for all these purposes. You can also visit "Cookie Settings" to specify the purposes you consent to.
You may change your consent at any time by clicking the "Cookie consent" tab at the bottom right corner of the website.Read more about cookies
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen selatessasi sivustoa. Verkkosivuston toiminnan kannalta välttämättömiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi. Käytämme myös kolmansien osapuolten evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät tätä verkkosivustoa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain nimenomaisella suostumuksellasi. Joidenkin näiden evästeiden käytöstä kieltäytyminen voi vaikuttaa selauskokemukseesi.
Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen. Tähän luokkaan kuuluvat vain evästeet, jotka takaavat sivuston perustoiminnot ja turvaominaisuudet. Sivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.
Cookie
Kesto
Kuvaus
_GRECAPTCHA
This cookie is set by Google reCAPTCHA, which protects our site against spam enquiries on contact forms.
cli_user_preference
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
This cookies is set by GDPR Cookie Consent WordPress Plugin. The cookie is used to remember the user consent for the cookies under the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
CookieLawInfoConsent
pll_language
1 year
This cookie is set by Polylang plugin for WordPress powered websites. The cookie stores the language code of the last browsed page.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Markkinointievästeitä käytetään tarjoamaan sivuston kävijöille osuvia mainoksia ja markkinointikampanjoita. Nämä evästeet seuraavat kävijöitä eri verkkosivustoilla ja keräävät tietoja räätälöityjen mainosten tarjoamiseksi.
Cookie
Kesto
Kuvaus
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website.
_lfa
2 years
This cookie is set by the provider Leadfeeder. This cookie is used for identifying the IP address of devices visiting the website. The cookie collects information such as IP addresses, time spent on website and page requests for the visits.This collected information is used for retargeting of multiple users routing from the same IP address.
AnalyticsSyncHistory
1 month
No description
bcookie
2 years
This cookie is set by linkedIn. The purpose of the cookie is to enable LinkedIn functionalities on the page.
bscookie
2 years
This cookie is a browser ID cookie set by Linked share Buttons and ad tags.
lang
session
This cookie is used to store the language preferences of a user to serve up content in that stored language the next time user visit the website.
lidc
1 day
This cookie is set by LinkedIn and used for routing.
UserMatchHistory
1 month
Linkedin - Used to track visitors on multiple websites, in order to present relevant advertisement based on the visitor's preferences.
Analyyttisia evästeitä käytetään ymmärtämään, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa. Näiden evästeiden avulla kerätään tietoa esimerkiksi kävijöiden lukumäärästä, poistumisprosentista sekä mitä kautta kävijät sivustolle tulevat.
Cookie
Kesto
Kuvaus
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
No description
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.