Drupal Starshot -julisteet
26.11.2024
Mikko Hämäläinen

Uusi Drupal CMS vie sisällönhallinnan uudelle tasolle

Drupal-sisällönhallintajärjestelmä sai vuodenvaihteessa uuden version, joka tekee alustasta entistä houkuttelevamman ratkaisun markkinoinnin ja viestinnän tarpeisiin.

Uusi Drupal CMS, työnimeltään Starshot, laajentaa Drupalin käyttäjäkuntaa perinteisistä suuryrityksistä pienempiin ja keskikokoisiin organisaatioihin tuomalla avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmään joukon ennennäkemättömiä ominaisuuksia.

Miksi valita Drupal CMS?

Drupal tunnetaan kattavista ominaisuuksistaan, joita hyödynnetään mm. verkkosivustoissa, verkkokaupoissa ja jopa toiminnanohjausjärjestelmissä. Sen valtteja ovat laajennettavuus, saavutettavuus ja integraatiomahdollisuudet. Haasteena on kuitenkin ollut korkea oppimiskynnys, jonka monet “Enterprise-sovellusten” käyttäjät tunnistavat.

Drupal CMS taklaa nämä haasteet keskittymällä käytön helppouteen ja nopeuteen. Uudistus tuo Drupalin hyödyt myös pienempien ja keskisuurten organisaatioiden ulottuville. Kohderyhmänä ovat erityisesti markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset, jotka haluavat hallita verkkosivustojaan itsenäisesti ilman jatkuvaa tarvetta tekniselle kumppanille.

Uusi Drupal CMS yhdistää WordPressin helppouden Drupalin huippuominaisuuksiin. Tavoitteena on olla yksiselitteisesti paras ja modernein avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä.

Mitä uutta Drupal CMS tarjoaa?

Drupal CMS on Drupal-ytimen päälle rakennettu sisällönhallintajärjestelmä, joka tarjoaa moderneja ja helppokäyttöisiä ominaisuuksia. Sen avulla sivuston omistajat voivat päästää luovuutensa valloilleen ja luoda nopeasti haluamansa sivut ja niiden sisällöt.

Käyttäjäkokemus on suunniteltu erityisesti markkinoinnin tarpeisiin. Drupal CMS tarjoaa uudistetun ja helppokäyttöisen ylläpitokäyttöliittymän, valmiiksi mietittyjä ratkaisuja viestinnän ja markkinoinnin yleisimpiin tehtäviin sekä edistyneitä työkaluja sisällön syöttöön ja hallintaan.

Järjestelmä sisältää valmiiksi useita tyypillisiä sisältötyyppejä, kuten tapahtumat, uutiset, blogit, projektit ja referenssicaset sekä henkilöprofiilit. Näiden sekä monipuolisten teemoitusominaisuuksien ansiosta sivuston rakenne ja ulkoasu syntyvät ennennäkemättömän nopeasti.

Helppo kokeilla ja ottaa käyttöön

Kokeilun kynnys on matala: Drupal CMS:n saa testattavaksi omaan selaimeen suoraan tätä linkkiä klikkaamalla. Sivuston voi rakentaa selaimessa ja viedä halutessaan verkkoon ylläpitokumppanin palvelimelle.

Sivusto kasvaa omistajansa tarpeiden mukana. Uusien ominaisuuksien lisääminen sivustolle ei jatkossa vaadi teknistä kumppania, vaan lisäosia voi asentaa Drupal CMS:n sovelluskaupasta ja testata niiden vastaavuutta omiin tarpeisiin. Drupalin ja sen lisäosien versioiden päivittämisen voi myös automatisoida.

Tekoälyominaisuudet muodostavat keskeisen osan uutta Drupal CMS:ää, ja ne helpottavat sivuston rakentamista. AI ei rajoitu pelkästään sisällön luomiseen, vaan sitä voi hyödyntää monipuolisesti esimerkiksi sisältöjen siirtämiseen vanhalta sivustolta, älykkäisiin lomakkeiden ja sisältöjen validointeihin sekä hakutoimintojen luomiseen. Lisäksi tekoäly mahdollistaa erilaisten Drupalissa tyypillisesti suoritettavien työtehtävien automatisoinnin.

Drupal CMS:n tulevaisuus

Drupal CMS:n ensimmäinen beta-versio julkaistiin 20.11.2024, ja varsinainen 1.0-tuotejulkaisu oli 15.1.2025.

Drupal CMS kehittyy jatkuvasti tuotestrategiansa mukaisesti ja saa säännöllisesti uusia ominaisuuksia.

Perinteistä Drupalia kutsutaan jatkossa Drupal Coreksi. Se on CMS-version taustalla oleva kevyt ja muokattava alusta, joka sopii edelleen sellaisten sivustojen taustalle, jotka eivät hyödy kaikista Drupal Starshot-projektissa kehitetyistä ominaisuuksista. Drupal Core ja CMS ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa, ja Starshotin ominaisuuksia voidaan tarvittaessa asentaa valikoidusti myös perus-Drupaliin.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä!

Kuva Bram Driesen, licenced as deed Attribution-ShareAlike 2.0. The original images were edited by narrowing it.

Blogia on päivitetty 12.2.2025.

Kirjoittaja

nainen tutkii tietokoneen näytöllä näkyvää asiaa. Vieressä nainen ja mies keskustelevat,
02.09.2024
Mikko Hämäläinen

Verkkosivujen personointi käytännössä

Yksi verkkopalveluiden keskeisistä haasteista on kyky tarjota sisältöä ja palveluita moninaisille käyttäjäryhmille, säilyttäen samalla niiden löydettävyys. Yrityksen verkkosivut palvelevat monia eri käyttäjäryhmiä, kuten tulevia ja nykyisiä asiakkaita, työnhakijoita ja sijoittajia. Jokaisella näistä käyttäjäryhmistä on omat erityistarpeensa sisällön suhteen.

Verkkokaupoissa personointi on jo pitkään ollut arkipäivää, vähintäänkin tuotesuositusten muodossa. Sen sijaan muissa verkkopalveluissa personointi loistaa poissaolollaan, erityisesti julkisella sektorilla, joka tarjoaa yhä enemmän asiointikanavia sivustojensa kautta. Megamenut ovat olleet persoonaton vastaus haasteeseen, jonka voisi ratkaista luontevammin ottamalla aidosti huomioon käyttäjän tarpeet.

Tässä blogikirjoituksessa näytän kuinka markkinoija voi toteuttaa personoinnin Drupal-sisällönhallintajärjestelmän ja Mautic-markkinoinnin automaatiojärjestelmän avulla, ilman tarvetta sukeltaa syvälle tietotekniikan maailmaan.

Kohdenna viestintä eri asiakasryhmille automaation avulla

Yrityksen verkkosivusto on kytketty markkinoinnin automaatiojärjestelmään, ja heillä on uusi tuote, joka palvelee kahta erilaista asiakasryhmää: yksityisen sektorin yrityksiä ja julkishallinnon organisaatioita. Markkinointitiimi on luonut sisällönhallintajärjestelmään laskeutumissivun, jossa esitellään tuote yleisesti. Molemmille asiakasryhmille halutaan kuitenkin korostaa erityisesti heidän tarpeitaan palvelevia ominaisuuksia.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä segmentoi kävijät aiemmin selaamansa sisällön perusteella joko yksityisen tai julkisen sektorin asiakkaiksi. Personointia toteutetaan kaikille sivuston kävijöille, riippumatta siitä, ovatko he tunnistettuja vai anonyymejä vierailijoita.

Tuumasta toimeen

Aloitetaan toteuttamalla yksityisen sektorin asiakkaille räätälöity dynaaminen sisältöosio (Dynamic Web Content) markkinoinnin automaatiojärjestelmässä. Luodaan lista yksityisen sektorin asiakkaita kiinnostavista personoinnin ominaisuuksista, kuvitetaan osio ja lisätään loppuun call-to-action-linkki.

Sisältöosiolle annetaan lyhytnimi “asiakaskokemus-yksityinen”.

Seuraavaksi määritellään ehdot, joilla sisältö näytetään verkkosivulla. Meille riittää, että käyttäjä kuuluu asiakassegmenttiin “yksityisen sektorin asiakas”.

Sen jälkeen siirrytään sisällönhallintajärjestelmään muokkaamaan aiemmin luotua laskeutumissivua. Dynaaminen sisältö upotetaan kappaleiden “Kohti parempaa asiakaskokemusta” ja “Personoinnin rakentaminen” väliin.

Mauticin dynaaminen sisältö on helppo upottaa mihin tahansa sisällönhallintajärjestelmään HTML-koodin avulla. Tarvittava koodirivi voidaan kopioida ja muokata sisältämään oikea dynaamisen sisällön lyhytkoodi.

<div data-slot=”dwc” data-param-slot-name=”asiakaskokemus-yksityinen”>
&nbsp;
</div>

Jos dynaamista sisältöä ei ole näytettävänä, editorin automaattisesti lisäämä &nbsp; näkyy sivulla välilyöntinä, mutta sen voi korvata vakiotekstillä.

Testataan personointi

Personoinnin testaaminen on yksinkertaista. Aloitetaan vierailemalla sivustolla incognito-tilassa, jolloin käyttäjä pysyy anonyymina. Valmis laskeutumissivu näyttää tältä, kun käyttäjää ei ole tunnistettu yksityisen sektorin asiakkaaksi.

Testausta varten etsitään kyseinen anonyymi käyttäjä Mauticista ja lisätään hänet käsin asiakassegmenttiin “Yksityisen sektorin asiakas”. Mauticissa voidaan seurata sekä tunnistettuja että tunnistamattomia käyttäjiä, joista jälkimmäisille ei ole vielä yhteystietoja tai markkinointilupaa. Personointi onkin lähes ainoa tapa parantaa näiden käyttäjien asiakaskokemusta.

Normaalisti segmentointi tehtäisiin automaation avulla rakentamalla markkinointiautomaatioon kampanja. Asiakassegmentti voisi määräytyä vierailijan selaushistorian perusteella, kuten kiinnostuksesta tietynlaisia asiakascaseja tai muita sivuja kohtaan.

Testissä lisäämme kuitenkin käyttäjän segmenttiin käsin.

Testikäyttäjä päivittää laskeutumissivun selaimessaan, jolloin Mautic lataa personoidun sisällön sivulle. Näin ChatGPT:llä luotu lista yksityisen sektorin asiakkaita kiinnostavista personoinnin ominaisuuksista ilmestyy haluttuun kohtaan sivustolla.

Helppoa ja monimutkaista

Tämä yksinkertainen esimerkki havainnollistaa, kuinka verkkosivuston sisältöä voidaan räätälöidä ja kohdistaa tietylle yleisölle. Sama lopputulos voidaan saavuttaa monin eri tavoin, esimerkiksi luomalla erilliset segmenttikohtaiset laskeutumissivut ja ohjaamalla kävijät oikeille sivuille markkinointikampanjoiden avulla. Kun personointi toteutetaan markkinointiautomaatiossa, pystytään paremmin hallitsemaan orgaanisesti sivulle saapuvien vierailijoiden asiakaskokemusta.

Segmenttejä ja personointeja voi luoda vapaasti, jolloin on mahdollista toteuttaa myös monimutkaisempia kokonaisuuksia. Alla on näkymä saman laskeutumissivun kolmesta eri versiosta segmentoimattomalle ja kahdelle segmentoidulle käyttäjäryhmälle.

Toteutin esimerkin Drupalin ja Mauticin vakio-ominaisuuksilla Druidin demoympäristössä. Pienillä muokkauksilla voidaan entisestään parantaa sisällönmuokkauksen käyttäjäkokemusta. Esimerkiksi dynaaminen sisältö voidaan upottaa valitsemalla oikea sisältöblokki suoraan Drupalin editorin alasvetovalikosta.

Jos aihe herättää kiinnostusta tai resonoi arjen tarpeidesi kanssa, ota yhteyttä. Esittelen mielelläni Druid Experience Platformin toiminnallisuuksia tarkemmin.

Kirjoittaja

Mies käyttää ruudunlukijaa
15.05.2024
Simo Hellsten

Korjaa saavutettavuuden ongelmat niiden (avoimessa) lähteessä

Saavutettavuus on keskeinen aihe niille, jotka ovat vastuussa tuotoista ja kustannuksista verkossa – toimijan luonteesta riippuen. Useat verkkokaupat hyötyisivät saavutettavuuden parantamisesta, sillä se houkuttelisi asiakkaita, jotka tarvitsevat parempaa saavutettavuutta. Julkista sektoria, jolla ei ole varsinaisia tuloja, puolestaan laki vaatii tarjoamaan saavutettavia palveluita. Alati kiristyvien budjettivaatimusten paineessa päätöksentekijä voi pohtia, mikä olisi kaikkein tehokkain tapa parantaa saavutettavuutta. Helppo vastaus kysymykseen on: anna jonkun toisen tehdä se – ja vieläpä ilmaiseksi.

Internetin sisältö koostuu nykypäivänä monista eri palveluista, alustoista ja frameworkeistä. Vaikka osa sisällöstä on julkaistu menestyneiden kaupallisten yritysten tuotteilla, suurin osa internetistä perustuu avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin. Noin kaksi kolmasosaa verkkosivustoista on rakennettu avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmillä, joista ylivoimaisesti suurin on WordPress ja monimutkaisissa sivustoissa Drupal on vahva kakkonen.

Avointa lähdekoodia saa jakaa ja muokata vapaasti sen lisenssin puitteissa. Tämä on johtanut siihen, että ohjelmistoja kehitetään ja ylläpidetään verkkoyhteisöissä. Nämä yhteisöt ottavat tuotteidensa saavutettavuuden vakavasti.

Viime vuosina olen puhunut sekä WordPressin että Drupalin kehittäjäyhteisöjen tapahtumissa. Drupalin kohdalla käytän säännöllisesti aikaa sen käytettävyyden ja saavutettavuuden parantamiseen. Drupalin chat-alustan saavutettavuuskanavalla on tällä hetkellä 1560 jäsentä, joiden osaaminen vaihtelee saavutettavuudesta kiinnostuneista web-kehittäjistä kovan luokan saavutettavuusasiantuntijoihin. Jotkut heistä kehittävät parhaillaan seuraavan sukupolven kansainvälisiä saavutettavuusvaatimuksia, WCAG 3:a. Drupalilla on myös kuukausittaiset online-tapaamiset, joissa voi nostaa esiin saavutettavuuskysymyksiä tai kysyä neuvoja. Tämä on yksi tapa jakaa saavutettavuustietoutta yhteisön sisällä.

Tyypillisellä verkkosivustolla, riippuen sen monimutkaisuudesta, on vain muutaman hengen kehitystiimi. Vaikka monella kehittäjällä on nykyään saavutettavuusosaamista, kaikissa tiimeissä ei ole varsinaista saavutettavuusasiantuntijaa. Tässä tilanteessa yhteisö näyttää voimansa. Saavutettavuus on aina helpompi huomioida ajoissa, kuin korjata puutteita vasta muuten valmiin tuotteen testauksen perusteella. Kun valitun julkaisujärjestelmän saavutettavuus on testattu ennen asennettavan version julkaisua, yhteisö on tehnyt jo ison osan työstä. Ja jos (tai oikeastaan kun) uusia puutteita nousee esiin sivuston kehitystyön aikana, yhteisö tarjoaa neuvoja parhaista käytännöistä ja auttaa havaittujen puutteiden korjaamisessa

Yhteisö auttaa sinua korjaamaan saavutettavuutta, mutta se on kaksisuuntainen tie. Omassa sivustoprojektissasi kohtaat toisinaan saavutettavuuspuutteita, jotka voisi korjata alkuperäisessä lähdekoodissa. Tällaisia voi olla esimerkiksi ylläpitoteemassa tai jopa julkaisujärjestelmän ytimen JavaScriptissä. Kun korjaatte puutteen tuotantosivustolla, pidä huoli että tarjoat korjauksen takaisin julkaisujärjestelmän lähdekoodiin – tai jos puute on jossain lisäosassa, sen koodiin. Näin puutteen korjaaminen vaikuttaa paljon laajemmin koko internetissä.

Tämän kevään aikana tiimini, jossa kehitämme ja ylläpidämme muutamia yliopistopalveluita, tunnisti kolme pientä saavutettavuuspuutetta, jotka olivat osa Drupalin ydintä. Kun korjasimme puutteet omilla sivustoillamme, tein niistä samalla merge requestit Drupalin ytimeen. Näin emme ainoastaan osallistuneet Drupalin kehittämiseen, vaan saimme koodille ylimääräisen katselmoinnin sekä neuvoja miten parhaiten toteuttaa saavutettavuusasiantuntijamme suositukset Drupalin kontekstissa. Itse jopa opin kirjoittamaan ominaisuudelle ensimmäisen Nightwatch.js-testini – jotain mitä en varmaankaan olisi tehnyt, jos olisimme korjanneet puutteen vain omassa projektissamme.

Nyt kun kolme saavutettavuuskorjaustamme on yhdistetty Drupalin ytimeen, ja kun muut sivustot ovat päivittäneet itsensä viimeisimpään Drupal-versioon, olemme parantaneet joka kahdeksannen suuren verkkosivuston saavutettavuutta ympäri maailman. Voimme parantaa maailmaa pienin askelin. Tämä on avointa lähdekoodia parhaimmillaan.


Simo toimii jäsenenä W3C:n kognitiivisen saavutettavuuden työryhmässä sekä W3C:n pohjoismaisessa saavutettavuustyöryhmässä että IAAP:ssa.

Kirjoittaja

Simo Hellsten

Full Stack Developer
Neljä ihmistä istuu pöydän äärellä ideoimassa uutta. Taustaseinän taululla punaisia ja keltaisia post-it-lappuja.
28.02.2024

Miksi palvelumuotoilun tulee olla kiinteä osa verkkopalvelu-uudistusta

Tervetuloa lukemaan vieraskynäkirjoitusta, jossa valotamme palvelumuotoilun merkitystä digitaalisessa palvelukehityksessä ja sen roolia räätälöityjen verkkopalveluiden toteuttamisessa. Kirjoittajana toimii palvelumuotoilija Riku Wirta Don & Brancosta, joka tekee tiivistä yhteistyötä kanssamme vaativissa verkkopalveluhankkeissa.

Palvelumuotoilu räätälöityjen verkkopalveluiden kehittämisessä

Digitaalinen palvelukehitys on nykypäivän liiketoiminnassa keskeinen tekijä haluttujen tulosten saavuttamisessa. Yritysten on kyettävä tarjoamaan käyttäjilleen toimivia ja houkuttelevia palveluita, jotka vastaavat heidän tarpeisiinsa ja odotuksiinsa. Palvelumuotoilu on tässä avainasemassa, sillä palvelumuotoilun keinoja hyödyntämällä saadaan tuotettavan palvelun kannalta tärkeimmät elementit selville liiketoiminnallisten tavoitteiden sekä loppukäyttäjän näkökulmasta.

Joustavuus ja ketterä lähestymistapa ovat keskeisiä elementtejä palvelumuotoilussa. Sen avulla voidaan nopeasti reagoida muuttuviin tarpeisiin ja asiakaspalautteeseen, mikä mahdollistaa iteratiivisen kehityksen ja varmistaa, että kehitettävät palvelut vastaavat todellisia käyttäjätarpeita. Tiivis yhteistyö eri sidosryhmien välillä, kuten asiakkaiden, kehittäjien ja suunnittelijoiden välillä, on välttämätöntä parhaiden tulosten saavuttamiseksi.

Druidin tapa hyödyntää avointa lähdekoodia on yksi tapa, jolla voimme toteuttaa laadukkaita verkkopalveluita tehokkaasti ja taloudellisesti. Don & Branco on tärkeä osa Druidin palvelukokonaisuutta, jossa keskitymme olennaiseen eli palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen, samalla kun varmistamme niiden teknisen toteutettavuuden ja yhteensopivuuden.

Kenelle palvelumuotoilua tulee oikeasti tehdä?

Vaikkakin tilaajan kannalta olennaisten liiketoiminnallisten tavoitteiden selvittäminen ja erilaisten työpajojen pitäminen ovat usein palvelumuotoiluprojektien keskiössä, niin onnistuneen hankkeen kannalta on hyvä muistaa, että palvelumuotoilua tulee tehdä aina ensisijaisesti loppuasiakkaille eikä itse tilaajalle. Loppuasiakkaat ovat loppujen lopuksi ne, jotka käyttävät palveluita ja joiden tarpeet on tarkoitus täyttää. Tilaajan näkökulmasta on helppo unohtaa loppukäyttäjän tarpeet, mutta palvelumuotoiluun keskittyessämme varmistamme, että lopputulos on käyttäjäystävällinen ja vastaa todellisiin tarpeisiin. Tyytyväiset loppuasiakkaat tarkoittavat pitkäaikaisempia asiakassuhteita, parempaa palvelun käyttöastetta ja lopulta yrityksen menestystä.

Palvelumuotoilu vaatii teknistä taituruutta ja innovatiivista ajattelua. Me Don & Branco -tiimissä olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota asiakkaillemme tinkimättömän laadukkaita palveluita yhdessä Druidin kanssa. Yhdistämällä teknisen osaamisen, luovuuden ja asiakaslähtöisyyden voimme luoda verkkopalveluita, jotka eivät ainoastaan täytä käyttäjien tarpeita, vaan ylittävät niiden odotukset.

Yhteenvetona voidaan todeta, että palvelumuotoilu on olennainen osa digitaalista palvelukehitystä. Se mahdollistaa joustavan, ketterän ja asiakaslähtöisen lähestymistavan, joka säästää rahaa, tekee oikeita asioita ja tuottaa haluttuja palveluita. Yhteistyössä Druidin kanssa voimme varmistaa, että asiakkaidemme tarpeet ovat aina keskiössä ja että lopputuloksena syntyy verkkopalveluita, joita halutaan käyttää.

Riku Wirta

Riku Wirta
Business Development Director
Don & Branco Oy

A pile of colorful Lego bricks with some of the bricks being assembled into an unfinished house. The house should be partially built, showing an incom Large.
22.02.2024
Tuukka Turu

Modernin verkkokehityksen rakennuspalikat – web-komponentit

Verkkokehityksen kiivas tahti vaatii jatkuvaa innovointia ja tehokkuutta. Kehittäjät etsivät aktiivisesti uusia tapoja virtaviivaistaa työnkulkuaan ja parantaa käyttäjäkokemusta. Yksi merkittävistä kehitysaskelista on ollut web-komponenttien esiinmarssi.

Nämä kompaktit ja monikäyttöiset elementit tarjoavat kehittäjille uudenlaisen lähestymistavan verkkosovellusten rakentamiseen sekä voimakkaan työkalupakin modulaaristen ja ylläpidettävien käyttöliittymien luomiseen.

Mitä ovat web-komponentit?

Ytimessään web-komponentit ovat joukko standardoituja teknologioita, jotka mahdollistavat kehittäjille määrittää omia HTML-elementtejä. Koostuen kolmesta pääteknologiasta – Custom Elements, Shadow DOM ja HTML Templates – web-komponentit mahdollistavat kapseloitujen, uudelleenkäytettävien komponenttien luomisen, jotka voidaan saumattomasti integroida lähes mihin tahansa verkkosovellukseen.

Miten web-komponentteja luodaan?

Yksinkertaisimmillaan custom-elementtejä voidaan luoda Vanilla JavaScriptillä. Tämä ei kuitenkaan ole tehokkain tai houkuttelevin tapa komponenttien luontiin. Onneksi tarjolla on kirjastoja, jotka mahdollistavat tehokkaan ja käyttäjäystävällisen tavan luoda komponentteja.
Lit.dev on Googlen tukema kirjasto, joka nostaa suosiotaan ja tarjoaa erinomaisen lähtökohdan omien komponenttien kehitykselle. StencilJS puolestaan on Ionic-organisaation kehittämä kirjasto web-komponenttien kehitykseen.

Missä voidaan käyttää web-komponentteja?

Web-komponentteja voidaan käyttää monissa eri yhteyksissä, aina yksinkertaisista verkkosivustoista monimutkaisiin yhden sivun sovelluksiin (SPA). Ne ovat erityisen hyödyllisiä tilanteissa, joissa tarvitaan modulaarisia, uudelleenkäytettäviä elementtejä eri osiin sovellusta tai kun rakennetaan komponenttikirjastoja laajamittaiseen käyttöön.

Web-komponentit ja design-systeemit

Design-systeemit ovat saavuttaneet suosiotaan suurempien organisaatioiden keskuudessa, missä tarve yhdenmukaiselle visuaaliselle tyylille useiden palveluiden kesken on tärkeää. Tähän web-komponentit tarjoavat ihanteellisen välineen niiden toteuttamiseen.

Design-systeemit ovat kokoelma määriteltyjä komponentteja, tyylejä ja ohjeita, jotka mahdollistavat yhdenmukaisen ulkoasun ja käyttäytymisen kaikissa sovelluksen osissa.

Web-komponentit sopivat luontevasti osaksi design-systeemeitä tarjoten selkeitä, modulaarisia ja helposti uudelleenkäytettäviä rakennuspalikoita, jotka tukevat aina oikeaa visuaalista tyyliä ja ennen kaikkea ovat toimivia ja saavutettavia elementtejä. Tällä tavoin ne edistävät yhdenmukaisuutta ja tehokasta suunnittelun toteuttamista eri käyttötapauksissa. Lisäksi web-komponenttien käyttö mahdollistaa komponenttien vaivattoman päivittämisen ja ylläpidon, mikä tekee design-systeemeistä entistä dynaamisempia ja joustavampia.

Miksi käyttää web-komponentteja?

On useita vakuuttavia syitä omaksua web-komponentit nykyaikaisessa verkkokehityksessä:

  1. Uudelleenkäytettävyys: Web-komponentit mahdollistavat uudelleenkäytettävien elementtien luomisen, vähentäen turhaa toistoa ja edistäen kooditehokkuutta.
  2. Modulaarisuus: Funktionaalisuuden kapselointi erillisiin komponentteihin mahdollistaa suuremman modulaarisuuden, mikä tekee koodin hallinnasta ja ylläpidosta helpompaa.
  3. Yhteensopivuus: Web-komponentit ovat yhteensopivia eri kehys- ja kirjastoympäristöjen kanssa, tarjoten joustavuutta ja yhteensopivuutta erilaisissa kehitysympäristöissä.
  4. Kapselointi: Shadow DOM varmistaa kapseloinnin, estäen tyyli- ja käyttäytymiskonflikteja komponenttien ja ympäröivän sivun välillä.
  5. Standardointi: W3C-standardina web-komponentit nauttivat laajasta tuesta moderneissa selaimissa, varmistaen yhdenmukaisuuden ja luotettavuuden verkkokehitysprojekteissa.

Millaisiin haasteisiin voi törmätä?

Vaikka web-komponentit tarjoavat lukuisia etuja, niiden mukana tulee myös haasteita:

  • Selainten tuki: Web-komponenttien tuki on laajaa, mutta vanhemmat selaimet voivat puuttua täydellisestä yhteensopivuudesta, mikä voi vaatia polyfillejä tai varajärjestelyjä.
  • Monimutkaisuus: Web-komponenttien kehittäminen ja hallinta voivat aiheuttaa monimutkaisuutta, erityisesti tiimeille, jotka eivät ole vielä täysin perehtyneet teknologiaan.
  • Suorituskykykuormitus: Riippuen toteutuksesta, web-komponentit voivat aiheuttaa suorituskykykuormitusta, erityisesti suurissa komponenttimäärissä.
  • Mahdolliset SEO-haasteet: Toteutustavasta riippuen SEO voi osoittautua haasteeksi. Hakukoneiden crawlereilla voi olla vaikeuksia lukea Shadow DOM -elementtejä, sillä ne edellyttävät JavaScriptin prosessointia. Tämä haaste voidaan kuitenkin usein ratkaista esimerkiksi server-side renderöinnillä, mikäli sovellusarkkitehtuuri sen mahdollistaa.

Web-komponenttien edut ja haitat

Edut:

  • Uudelleenkäytettävyys ja modulaarisuus edistävät kooditehokkuutta.
  • Yhteensopivuus varmistaa sovellusten toimivuuden eri kehys- ja kirjastoympäristöissä.
  • Kapselointi estää tyyli- ja käyttäytymiskonflikteja.
  • Standardointi edistää yhdenmukaisuutta ja luotettavuutta.

Haitat:

  • Selainten tuki voi vaihdella, mikä saattaa vaatia polyfillejä tai varajärjestelyjä.
  • Kehittäminen ja hallinta voivat olla monimutkaisia, etenkin aloittelijoille.
  • Suorituskyvyn osalta selaintasolla voi ilmetä haasteita laajoissa kokonaisuuksissa.

Tämä on napakka ylemmän tason katsaus web-komponentteihin. Seuraavassa osassa pureudumme pintaa syvemmälle ja tarkastelemme teknisempää puolta.

Kirjoittaja

Tuukka Turu

Front-end Developer
Kaksi naista istuu työpöydän ääressä. Molemmat katsovat kameraan.
05.02.2024

Kerralla useampi harjoittelija – säästä aikaa ja rahaa!

Harjoittelupaikkojen tarjoaminen opiskelijoille on monille it-alan yrityksille tuttu juttu. Isommilla yrityksillä on tätä varten omat trainee-ohjelmansa, kun taas monessa pienemmässä organisaatiossa on tapana ottaa yksi harjoittelija kerrallaan. Tässä blogikirjoituksessa kerromme miksi useamman harjoittelijan ottaminen kerrallaan voi olla harkitsemisen arvoista myös muille kuin isoille yrityksille.

Oppilaitosyhteistyön kautta uusia devaajia

Yritysten motiivi tehdä oppilaitosyhteistyötä liittyy usein tarpeeseen varmistaa osaavan henkilökunnan riittävyys tulevaisuudessa. Harjoittelujakson aikana opiskelija ja työnantaja voivat tutustua toisiinsa ilman velvoitteita, minkä jälkeen rekrytointipäätöksen tekeminen on puolin ja toisin riskittömämpää kuin tavallisissa avoimien paikkojen rekrytoinneissa.

Business College Helsinki on järjestänyt viiden vuoden ajan aikuisille alanvaihtajille tarkoitettua koodaajakoulutusta (Full Stack Web Developer Program). Koulutuksessa keskeisessä roolissa on projektityöskentely ja asioita opitaan nimenomaan tekemällä. Tärkeää on myös mukana olevan kumppaniyrityksen panos: yritys on vahvasti mukana opintojen loppupuolella toteutettavassa projektissa. Druid on toiminut englanninkielisen koulutuksemme kumppaniyrityksenä useampana vuonna ja ollut mukana sparraamassa opiskelijoitamme heidän projekteissaan.

Projektikumppaniroolin lisäksi Druid on tarjonnut harjoittelumahdollisuuksia Business Collegen opiskelijoille. Suurin osa näistä opiskelijoistamme on työllistynyt yritykseen harjoittelujakson jälkeen.

Yhdessä tekemistä ja tukemista

Koodaajakoulutuksen opiskelijat tottuvat jo koulutuksen aikana tiimimäiseen työskentelytapaan. Intensiivinen ja käytännönläheinen koulutus on täysipäiväistä, joten ryhmä (maksimissaan 30 opiskelijaa) oppii vuoden aikana tuntemaan hyvin toisensa ja työskentelytapansa. Kun useampi opiskelija päätyy samaan harjoittelupaikkaan yhtä aikaa, he pystyvät olemaan toistensa tukena eri tilanteissa. Keskinäinen yhteys on syntynyt jo opintojen aikana. Moni työnantaja onkin kokenut, että useamman harjoittelijan porukka jopa vähentää yrityksen muun henkilöstön opastukseen ja neuvomiseen kuluvaa aikaa.

Tammikuussa 2023 Druidilla aloitti harjoittelun samaan aikaan viisi Business Collegen koodaajakoulutuksen opiskelijaa. Mainiosti sujuneen harjoittelujakson jälkeen he kaikki jatkoivat yrityksen työntekijöinä. Myös seuraavat kolme Business Collegen opiskelijaa aloittivat tammikuussa 2024 Druidin uusina harjoittelijoina.

Uutta intoa ja energiaa

Harjoittelijat vaikuttavat omalta osaltaan heitä ympäröivään organisaatioon. Yksikin uusi ihminen voi tuoda mukanaan uusia ideoita ja näkökulmia, mutta vaikutus on ymmärrettävästi moninkertainen silloin kun tulijoita on useampi. Ryhmä opiskelijoita tuo mukanaan uutta elämää, ja usein näiden tulokkaiden into ja energia herättelevät myös talossa pidempään olleita.

Aina harjoittelujakso ei syystä tai toisesta johda työpaikkaan samassa organisaatiossa. Koulutuksen järjestäjänä haluamme korostaa sitä, että harjoittelupaikkojen tarjoaminen opiskelijoille on jo itsessään erittäin arvokas asia. Se on yritysvastuun kantamista mitä suurimmassa määrin.

Kirjoittajat
Margit Tennosaar, Web Development Teacher, Business College Helsinki
Marja Wallinmaa, Business & Communications Partner, Business College Helsinki

15.05.2023
Pasi Järnstedt

Mestareita ei synny ilman kisällejä

Ohjelmistokehittäjien puutteesta puhutaan työvoimapulana, oikeasti kyseessä on kuitenkin pula pitkän kokemuksen omaavista tekijöistä ja vasta-alkajia on tunguksi asti. Tilanne ei ole kovinkaan kestävällä pohjalla.

Me Druidit olemme palkanneet tasaisesti vasta-alkajia koulun penkeiltä vuosikausien ajan. Osa heistä on jo kasvanut kokeneiksi tekijöiksi ja vaihtanut työpaikkaakin – se on luonnollista elämää. Ennen muinoinkin kisällit lähtivät mestarinsa opista tekemään kisällikierrosta ja oppimaan muilta mestareilta ennen kuin saavuttivat tarvittavan tason omien kisällien hankintaan.

Yhteistyö luo työpaikkoja

Viime vuoden teimme yhteistyötä Helsinki Business Collegen kanssa, jossa isännöimme Drupaliin erikoistunutta web-kehityksen aikuiskoulutusta. Sieltä saimme viisi todella ihanaa ja fiksua harjoittelijaa, jotka ovatkin jo osalle asiakkaistamme tuttuja. Nyt kevään kunniaksi meillä oli ilo vakinaistaa kaikki viisi harjoittelijaa pysyviin työsuhteisiin. 

Minusta on ollut ilo katsoa miten nämä jo aikuiset alanvaihtajat ovat innolla ja tarmolla ruvenneet ratkaisemaan ongelmia ja tehneet määrätietoista työtä itsensä kehittämiseksi. Myös meidän vanhemmat kehittäjämme ovat löytäneet uusia puolia itsestään, kun ovat opastaneet, neuvoneet ja tukeneet (sekä antaneet tehdä tarvittavia virheitä) uusia kisällejämme. Tuo rajaton oppimisen ilo ja tekemisen meininki on tarttunut tähän vanhempaan penseilijään ja lämmin tunne on läikähtänyt myös allekirjoittaneen rinnassa.

Oppilaitosyhteistyö on siis kantanut meille hedelmää ja jatkamme panostusta uusien huipputyyppien kouluttamiseen, sekä Drupal kentän asiantuntijuuden laajentamiseen. 

Mestariksi tullaan tekemällä

Ohjelmistokehitys on suurelta osin käsityöammatti ja luova ala. Vaikka meillä on hyviä ja koeteltuja tapoja tehdä asioita, ratkaisuja kuitenkin joutuu usein muuttamaan tapauskohtaisesti. Oikeat työtavat löytyvät usein vasta kokeilemalla ja kokemus epäonnistumisista luo varmuutta jatkossa.

Onkin ymmärrettävää, että useat asiakkaat haluavat siis työskennellä vain mestareiden kanssa, jotka ovat jo suurimmat kokeilut tehneet. Kuitenkin uskon, että sopivassa mestarin ohjauksessa myös kisällit tekevät täysin kelvollista työtä useimmissa tapauksissa. Ei kaikessa ole järkevää käyttää mestaria.

Kiitän kaikkia asiakkaitamme, jotka ovat meille tehneet mahdolliseksi tämän tulevaisuuden rakentamisen ja vahvan osaamisen säilyttämisen myös tulevaisuudessa. Teille muille esitän vetoomuksen, että sallikaa junioreiden osallistuminen projekteihin ja kilpailutuksiin. Tehdään yhdessä vastuullista työtä tulevaisuuden eteen. 

Mestareita ei synny ilman kisällejä!

Pasi 

Kirjoittaja

Pasi Järnstedt

Director, Production
02.05.2023
Pasi Järnstedt

Drupal tekee virallisesti hyvää – Drupal on saanut Digital Public Good sertifioinnin Digital Public Good Alliancelta. 

Digital Public Good – sertifiointi myönnetään avoimen lähdekoodin ratkaisuille, avoimille tietolähteille, keinoäly-malleille, standardeille tai sisällöille, jotka noudattavat yksityisyyden suojaa, sovellettavia lakeja, parhaita käytäntöjä, eivät aiheuta haittaa ja auttavat saavuttamaan YK:n jäsenmaiden 2015 määrittelemiä Kestävän kehityksen tavoitteita. 

Digital Public Good Alliance (DPGA) on osa ratkaisua yleiseen vaatimukseen köyhyyden lopettamisesta, planeettamme suojelemisesta ja elämänlaadun, sekä mahdollisuuksien kehittämisestä kaikille kaikkialla. Tavoitteena on kiihdyttää kestävän kehityksen tavoitteita matalan ja keskitulon maissa helpottamalla Digital Public Goods sertifioituihin ratkaisuiden löytämistä, kehittämistä, käyttöä ja niihin investoimista.

DPGA ryhmittymä koostuu YK:n organisaatioista, hallituksista, ajatuspajoista, hyväntekijöistä, yksityisen sektorin teknisistä asiantuntijoista ja kansainvälisistä toimeenpanevista organisaatioista. Tällä hetkellä sen hallitukseen kuuluu Saksan kehitysministeriö, Sierra Leonen hallitus, Norjan kehitysyhteistyön toimisto, Intian ohjelmistoalan ajatushautomo, YK:n kehitysohjelma UNDP ja Unicef. 

Takana on määrätietoinen työ

Drupalin perustaja Dries Buytaert on pitkään puhunut avoimen lähdekoodin ohjelmistoprojektien tuovan yhteistä hyvää kaikille, siinä missä julkiset puistotkin. Avoimen lähdekoodin ohjelmistojen pitäisi saada nauttia samaa tunnustusta ja ylläpitoa kuten muukin yhteinen hyvä. Lisäksi avoimen lähdekoodin yhteisö voi ottaa mallia yhteisen hyvän hallinnoinnista.

Drupal yhteisö jakaa yhteisenä arvonaan avoimen Internetin tekemisen paremmaksi, turvallisemmaksi ja osallistavammaksi kaikille. Käyttäjille tulevan suoran hyödyn lisäksi tällä työllä on laajempia vaikutuksia yhteiskunnalle, jotka kestävät vuosikymmeniä.

Druid ja Drupalin vuosikymmen

Druidit ovat tehneet vuosikymmenen yhdessä muiden Drupalistien kanssa kehitystyötä tämän yhteisen hyvän eteen. Me uskomme siihen, että tekemällä saavutettavia, turvallisia ja toimivia verkkopalveluja voimme tehdä maailmasta aina pikkaisen paremman paikan.

Kiitos kaikille asiakkaillemme siitä, että olemme voineet yhdessä olla osa tätä tarinaa ja kirjoittaa seuraavankin osan siitä taiasta, joka vie meitä eteenpäin.

Kirjoittaja

Pasi Järnstedt

Director, Production
Drupal blogi
26.04.2023

Drupal päivitettävä uuteen 10-versioon marraskuuhun mennessä – mitä se tarkoittaa?

Drupal on tehokas ja erittäin suosittu avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä, joka on palvellut meitä käyttäjiä jo yli kaksi vuosikymmentä. Drupalin uusin 10-versio julkaistiin joulukuussa 2022, ja se on yksi merkittävimpiä päivityksiä Drupal 7:n jälkeen. Tämä uusi versio tarjoaa entistä helpommat työkalut monipuolisten digitaalisten verkkokokemusten rakentamiseen ja muun muassa siksi Drupal 10 -päivitystä odotettiin monella taholla.

Drupal 10:n julkaisun myötä käyttäjät voivat odottaa vieläkin kehittyneempää räätälöintiä ja suorituskykyä, helpottaen tarpeisiin vastaavien digitaalisten kokemusten luomista ja hallintaa.

On myös huomioitavaa, että tuki Drupalin 7- ja 9-versioille päättyy marraskuussa 2023, joten päivitys on välttämätön.

Päivitykset tuovat aina mukanaan muutoksia, vaan ei huolta: tässä blogissa selkeytetään mitä päivittäminen käytännössä tarkoittaa. Perehdytään Drupal 10:n jännittäviin uusiin ominaisuuksiin ja siihen, kuinka sillä voidaan luoda tehokkaita verkkosivustoja.

Mitä muutoksia luvassa?

Drupal 10 esittelee useita uusia ja parannettuja ominaisuuksia, jotka tekevät siitä entistä käyttäjäystävällisemmän alustan, olitpa sitten kokenut ohjelmoija tai vasta-alkaja.

Ylläpidon teema päivittyy Sevenistä Claroon, joka tuo mukanaan huomattavasti selkeämmän näkymän, sen käyttö on nopeampi opetella ja lähestyttävyys on yleisesti helpompi ja mukavampi verrattuna edeltäjäänsä.

Myös Bartik-teema päivittyy 10-versiossa, ja se on tulevaisuudessa nimeltään Oliver. Oliver on tuttu jo 9.4-päivityksestä, ja se keskittyy nimenomaan sisällöntuottajien tarpeisiin tuoden selkeyttä ja modernia designia ulkoasuun ja käytettävyyteen.

Sisällöntuotantoon ja sen päivittämiseen tuodaan lisää helppokäyttöisyyttä myös CKEditor 5:llä, jolla muokkaat vieläkin helpommin verkkosivusi ulkonäköä. Tämä tuo huomattavasti parannellumman käyttöympäristön, jolla muokkaat sivujasi juuri sen näköisiksi kuin tahdot.

CKEditor 5 on jo ollut kokeellisena osana aiemmassa päivityksessä, mutta nyt siitä tulee oletusmuokkain.

Mielenkiintoinen uusi ominaisuus on myös Theme Starter Kit, jonka avulla voi helposti luoda uusia omia teemoja nettisivulle. Tämä on myös yksi niistä päivityksistä, joka tuo Drupaliin enemmän ja enemmän helppokäyttöisyyttä ja käyttäjäystävällisyyttä!

Ohjelmointipuolella on myös lukuisia päivityksiä kuten Symfony 6, joka vaatii PHP 8.1:n vastedes toimiakseen. Modernit JavaScript-komponentit tulevat korvaamaan jQuery-käyttöliittymän.

Mitä on huomioitava päivitysten myötä?

Osalle Drupal 10-päivitys voidaan tehdä suoraan ja osalle se tehdään asteittain. Asiakkaillemme joilla on Drupal 9 käytössä, päivitys tehdään asteittain. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että teemme ensin 9.5-päivityksen jonka jälkeen voimme siirtyä 10-päivitykseen.

Asiakas voi myös halutessaan jakaa päivityksistä johtuvia kuluja eri kausille, koska voimme tehdä eri päivitykset esimerkiksi eri kvartaaleilla. Näin päivityksestä aiheutuvia kuluja ja budjettia saa kohdistettua eri ajanjaksoille.

Päivitys marraskuuhun mennessä

Niin kuin alussa todettua, päivitys on pakollinen ja se on tehtävä marraskuuhun mennessä. Tuki versioille 7, 8 ja 9 on loppumassa, ja ainoastaan versio 10:lle tullaan julkaisemaan päivityksiä marraskuusta eteenpäin.

Tästä ei kuitenkaan tarvitse huolestua ja vaikka tämä aiheuttaisi hämmennystä tai kysymyksiä: me Druidilla vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiisi.

Otamme kaikkiin ylläpitomme asiakkaisiin yhteyttä ja teemme projektisuunnitelman, jossa katsotaan yhdessä tarvittavat päivitykset kuntoon. Päivityksen aikainen työ ei tule keskeyttämään liiketoimintaanne, eikä aiheuta häiriöitä sivustonne käyttäjille.


Autamme mielellämme kaikissa Drupal-kysymyksissä.

Ota yhteyttä!

22.03.2022
Marko Korhonen

GDPR käytännössä: Miten suojaamme henkilötiedot Drupal-kehityksessä?

Tiedätkö, millä tavoin verkkosivustosi ylläpitäjä käsittelee sivustosi keräämiä ja tallentamia henkilötietoja? Ovatko tiedot turvassa? Jos et ole varma, luepa tämä juttu ja kysy sen jälkeen sivustosi ylläpitäjältä, miten he ovat ratkaisseet henkilötietojen suojauksen.

Kun EU:n tietosuoja-asetus GDPR astui voimaan toukokuussa 2018, kehitettiin kovalla tohinalla erilaisia teknisiä ratkaisuja henkilötietojen tietoturvallista käsittelyä helpottamaan. Innostus kuitenkin näytti laantuvan nopeasti ainakin Drupal- ja PHP-maailmassa, eikä toimivia työkaluja tietääksemme ole lopulta juuri syntynyt. Niinpä päätimme toimia itse. Kehitimme työkalun, jolla voimme suojata asiakkaidemme sivustojen käsittelemiä henkilötietoja ja samalla helpottaa omaa työskentelyämme.

Minkä ongelman GDPR-työkalumme ratkaisee?

Kuten tiedämme, monet verkkosivustot, sovellukset ja verkkokaupat keräävät ja tallentavat henkilötietoja. Esimerkkejä riittää, vaikka kävijä evästeseurannasta kieltäytyisikin: verkkokauppatilaukset, lomakkeilla kerättävät tiedot, intranet- ja extranet-ryhmätoiminnallisuudet, ja tietenkin Drupal-järjestelmän käyttäjätiedot.

Asiakkaidemme digiratkaisujen kehittäjänä ja ylläpitäjänä käsittelemme väistämättä tällaisia henkilötietoja. Vaikka asiakas onkin henkilötietorekisterinsä omistajana vastuussa tietojen käsittelystä, myös meidän on alikäsittelijänä huolehdittava, että toimimme GDPR:n mukaisesti.

GDPR:n kannalta kriittinen hetki on se, kun ohjelmistokehittäjä siirtää asiakkaan sivuston tuotantoympäristöstä omalle tietokoneelleen kehitystyötä varten. Sivuston henkilötiedot kun eivät saisi siirtyä mukana. Helpoin toimintatapa olisi poistaa henkilötiedot kehittäjän koneelta siirron jälkeen, mutta jos tarkkoja ollaan, silloin on jo liian myöhäistä. Tiedot ovat jo siirtyneet, vaikkakin vain hetkellisesti. Tämä toimintatapa myös estää EU:n ulkopuolisten alihankkijoiden käytön projekteissa – ja ylipäätään EU:n ulkopuolella työskentevien kehittäjien, vaikka EU-maan kansalaisia olisivatkin – sillä GDPR ei salli helposti tiedonsiirtoa EU/ETA-alueen ulkopuolelle.

Koska emme aikoinaan löytäneet tähän ongelmaan valmista ja toimivaa teknistä ratkaisua, kehitimme sellaisen itse: työkalun, jolla voimme minimoida henkilötietojen leviämisen sivuston kehitys- ja ylläpitotyössä ja maksimoida tietoturvan.

Miten GDPR-työkalu toimii?

GDPR-työkalun avulla voimme poistaa henkilötiedot kehittäjän tietokoneelle siirrettävästä sivuston tietokannasta – luonnollisesti palvelinpuolella ennen siirtoa. Luomme ensin tietokannasta tarkan kopion eli tietokantadumpin, jossa on tallella sama rakenne ja data kuin alkuperäisessäkin. 

Seuraavaksi määrittelemme, mitkä tiedot sivuston tietokannasta tulee käsitellä henkilötietoina. Tämä määrittely on tehtävä asiakkaan jokaiselle sivustolle erikseen, sillä esimerkiksi verkkokaupan ja verkkosivuston käyttäjädata sijaitsee eri paikoissa. Käytännössä tämä tehdään manuaalisesti mutta onneksi kertaluonteisesti siten, että selaamme tietokannasta eri taulujen (esim. käyttäjät) ja niiden kenttien (esim. puhelinnumerot) nimet ja listaamme ne, jotka katsomme henkilötiedoiksi. 

Kun listaus on tehty, annamme työkalulle ohjeen jokaisen henkilötietokentän käsittelyyn: luodaanko kenttään tekaistua dataa vai tyhjennetäänkö kenttä. Osan kentistä voi jättää tyhjiksi, osaan on annettava jotakin dataa. Työkalu sitten generoi kenttiin keksittyjä arvoja vaadittavassa muodossa, kuten puhelinnumeroita kansainvälisessä formaatissa, tai jos mahdollista, jättää kentät tyhjiksi. Tämän jälkeen sivuston voi turvallisin mielin siirtää kehittäjän koneelle työstettäväksi ilman riskiä siitä, että asiakkaan sivuston keräämät ja tallentamat henkilötiedot leviävät eteenpäin.

Suurissa yrityksissä lienee resursseja ylläpitämään valmista, anonymisoitua tietokantadumppia käsityönä, mutta meille automatisoitu ratkaisu on ainoa järkevä vaihtoehto. Hyödynsimme sen rakentamisessa kahta avoimen lähdekoodin kirjastoa – kesken jääneitä vastaavanlaisia kehitysprojekteja, jotka päivitimme toimiviksi. Nyt nämä kirjastot ovat meidän ylläpitämiämme ja muidenkin vapaasti hyödynnettävissä: MySQLDump-PHP tietokantadumpin generoinnin muokkausta varten ja FakerPHP tekaistun datan generointiin. Kirjastoja voi käyttää Drupal 8 -versiosta ylöspäin.

GDPR-turvallista Drupal-kehitystä

GDPR-työkalusta on hyötyä niin asiakkaillemme kuin meille itsellemme. Automatisoitu ratkaisu helpottaa ja nopeuttaa työskentelyämme. Ja kun henkilötietojen tarpeeton liikkuminen on teknisesti estetty, asiakkaamme voivat olla levollisin mielin sen suhteen, että henkilötiedot eivät ainakaan meidän kauttamme leviä ympäriinsä.

Suosittelemme tarkistamaan verkkosivustosi ylläpitäjältä, millä tavoin he käsittelevät sivustosi keräämiä henkilötietoja. Jos vastaus ei vakuuta, olemme mielellämme avuksi.

Haluatko tietää lisää?

Kirjoittaja

Marko Korhonen

Platform Engineering Lead