Kolme henkilöä istuu pöydän ääressä toimistoympäristössä ja katsoo hymyillen kannettavan tietokoneen näyttöä. Vasemmalla oleva vaalea nainen osoittaa näyttöä, keskellä oleva mies nojaa eteenpäin käsi leuallaan ja oikealla oleva nainen seuraa keskustelua kiinnostuneena. Taustalla näkyy viherseinä ja tummia sälekaihtimia.
15.05.2025
Roni Jarkko

Verkkopalvelu asiakaskokemusalustana – näin rakennat vaikuttavan digitaalisen asiakaskokemuksen

Asiakaskokemusalusta on aikamoinen sanahirviö, mutta terminä se on kuvaava. Verkkopalvelu asiakaskokemusalustana tarkoittaa, että yrityksen verkkosivusto ei ole enää vain tiedonjakelukanava, vaan se toimii aktiivisena osana asiakaskokemusta: ohjaa, reagoi ja palvelee käyttäjiä yksilöllisesti. Verkkopalvelu yhdistää markkinoinnin, asiakasdatan ja liiketoimintaprosessit yhdeksi saumattomaksi digikokemukseksi.

Asiakaskokemusalustalla asiakas ei vain vieraile sivustolla, vaan hän saa palvelua. Tämän avulla asiakasta ohjataan oikeaan suuntaan, palvelu reagoi asiakkaan toimiin ja pystyy auttamaan yksilöitä ja heidän tarpeitaan. Tämä mahdollistaa oikeasti hyvän digitaalisen asiakaskokemuksen.

Mikä erottaa asiakaskokemusalustan tavallisesta verkkosivustosta?

Dynaaminen sisältö reagoi asiakkaan tarpeisiin.
Verkkopalvelu elää käyttäjän mukana ja “kasvaa” yhdessä käyttäjän kanssa. Sisältö, suositukset ja toiminnallisuudet mukautuvat automaattisesti asiakkaan käyttäytymisen mukaan.

Tietoa kerääntyy ja kulkee.
CRM, markkinoinnin automaatio ja asiakasdata-alusta (CDP) eivät ole enää siiloja, vaan tärkeä kokonaisuus. Tätä ekosysteemiä päästään hyödyntämään asiakaskokemuksen kehittämisessä ja tätä kautta tuloksen takomisessa.

Se rakentaa vuoropuhelua.
Asiakaskokemus ei seuraa valmista polkua, vaan muotoutuu asiakkaan toiminnan mukaan.

Miksi asiakaskokemusalusta on markkinoinnille tärkeä?

Verkkopalvelu on usein asiakkaan ensimmäinen ja tärkein kontaktipiste yritykseesi. Se on asiakassuhteen koti, jossa brändi ei vain näy, vaan myös tuntuu ja toimii.

Markkinointi kipuilee ja tekee valtavasti työtä mainonnassa ja markkinoinnissa ohjatessaan potentiaaliset asiakkaat yrityksen verkkopalveluun. Eikö siksi olekin tärkeää, että asiakkaan kohtaaminen on mahdollisimman vaikuttava ja verkkopalvelu tekee työnsä hyvin?

Asiakaskokemusalustan avulla voit:

  • Luoda kohdennettuja asiakaspolkuja useille eri kohderyhmille
  • Testata ja kehittää sisältöjä dataan perustuen
  • Vahvistaa brändikokemusta kattavasti: visuaalisesti ja toiminnallisesti
  • Mitata vaikuttavuutta ja kehittää asiakaskokemusta systemaattisesti

Verkkopalvelu asiakaskokemusalustana auttaa sinua systemaattisesti tunnistamaan asiakkaan muuttuvia tarpeita, vastaamaan niihin ja parantamaan konversiota.

Teknologia asiakaskokemusalustan mahdollistajana

Asiakaskokemusalustan taustalla on moderni, modulaarinen ja skaalautuva arkkitehtuuri. Kaikki tärkeitä ja välttämättömiä ominaisuuksia. Esimerkiksi headless CMS mahdollistaa sisällön joustavan hallinnan eri kanavissa, API-rajapinnat yhdistävät taustajärjestelmät ja analytiikka tuo datan takaisin markkinoinnin käyttöön.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, että teknologian tulee olla mahdollistaja, eikä koskaan toiminnan este tai hidaste.

Kuitenkin tärkeintä on ajattelutavan muutos: verkkosivusto ei ole kertaluonteinen projekti, vaan elävä asiakaskokemusalusta, joka kehittyy asiakkaiden mukana. Tämä ajattelu on myös pitkässä juoksussa taloudellisesti huomattavan kannattavaa verrattuna siihen, että toteutetaan sivustoprojekti viiden vuoden välein.

Miten lähteä liikkeelle asiakaskokemusalustan kanssa?

Jos tunnistat, että verkkopalvelusi ensisijainen tehtävä edelleen on olla tarjoamanne tai tuotteidenne esittelysivusto, ensimmäiset askeleet kohti asiakaskokemusalustaa voivat olla esimerkiksi:

  • Sisällön personointi tärkeimmille kohderyhmille
  • Uutiskirjeiden tai kampanjanostojen kohdentaminen käyttäytymisen perusteella
  • Sivuston yhdistäminen CRM-järjestelmään tai markkinoinnin automaatioon
  • Teknisen arkkitehtuurin kartoitus: mitä valmiuksia teillä on jo nyt käytettävissä? Mitkä olemassa olevat ratkaisut ovat alihyödynnettyjä? Ovatko jotkin käytössä olevat ratkaisut huomaamatta muodostuneet kehityksen esteiksi?

Verkkopalvelu asiakaskokemusalustana on liiketoiminnan mahdollisuus

Kun verkkopalvelu toimii asiakaskokemusalustana, digitaaliset kohtaamispisteet eivät ole enää irrallisia ja vaikeasti hallittavia. Kohtaamispisteistä voidaan nyt muodostaa kokonaisuus, jonka avulla markkinointi pystyy rakentamaan oikeasti vaikuttavia asiakaskokemuksia.

Ei kauniita sivuja vaan aidosti asiakasta palvelevia palveluita.

Tämä näkyy myös liiketoiminnan tuloksissa. Yritys saavuttaa ja palvelee kohderyhmiään paremmin ja tarjoaa toimivia prosesseja. Ei siis ole mitään syytä, ettei bisnes kukoistaisi.

Ja teknologia? Se ei ole enää pelkkä kulu ja taustarakenne, vaan aktiivinen mahdollistaja markkinoinnin tavoitteiden toteuttamiselle.

Haluatko tietää, miten verkkopalvelunne voisi kehittyä asiakaskokemusalustaksi?

Me Druidilla autamme sinua rakentamaan kokonaisuuden, jonka avulla tavoitat asiakkaasi oikealla viestillä, oikeaan aikaan, oikeassa kanavassa.

Varaa aika, niin katsotaan teidän liiketoimintaa ja miten tämä ratkaisu toimii teille.

Kirjoittaja

Roni Jarkko

Sales Manager
Kaksi henkilöä seisoo toimistoympäristössä tietokonenäytön edessä. Henkilö vasemmalla on pukeutunut vaaleanpunaiseen pikeepaitaan ja oikealla oleva henkilö tummansiniseen, kuvioituun kauluspaitaan. Taustalla näkyy toimistotila, viherkasveja ja iso ikkuna, josta avautuu näkymä kaupunkimaisemaan.
24.02.2025
Mikko Hämäläinen

Personoi verkkosivusi Druid Experience Platformin avulla

Verkkosivujen ja muun asiakaskommunikaation henkilökohtaistaminen tai personointi ei pelkästään paranna asiakaskokemusta vaan tehostaa myös markkinoinnin tuloksia. McKinseyn tutkimuksen mukaan sisällön personointi voi kasvattaa liikevaihtoa jopa 15%, vähentää asiakashankinnan kustannuksia 50% ja parantaa markkinoinnin ROI:ta 15%. Suuria lupauksia, mutta miten ne lunastetaan käytännössä?

Ilman oikeita työkaluja personoinnin toteuttaminen on vaikeampaa kuin kastikkeen suurustaminen. Monen keskikokoisen ja suurenkin yrityksen markkinoinnilla on rajoitetut resurssit, ja juuri tähän haasteeseen Druid Experience Platform (DruidXP) tarjoaa ratkaisun. Se ei pelkästään tehosta personointia vaan mahdollistaa myös nopean ja vaivattoman sisällöntuotannon eri kanaviin.

Miksi personointi on tärkeää?

Personoitu sisältö parantaa erityisesti tiedonjanoisten asiakkaiden palvelukokemusta. Se tarjoaa merkittävää hyötyä brändeille ja valmistajille, jotka haluavat rakentaa merkkiuskollisuutta ja sitouttaa asiakkaitaan.

Mitä Druid Experience Platform tarjoaa?

DruidXP rakentuu koeteltuihin ja dokumentoituihin avoimen lähdekoodin ratkaisuihin, eikä se sido asiakasta yhteen toimittajaan. Ratkaisumme yhdistää saumattomasti sisällönhallinnan, markkinoinnin automaation ja tekoälyn toiminnot yhdeksi kattavaksi kokonaisuudeksi.

Monikanavaista sisällöntuotantoa

DruidXP:n julkaisujärjestelmän avulla sisältöä voidaan tuottaa ja hyödyntää yrityksen sivuston lisäksi mobiilissa, verkkokaupassa tai vaikka extranetissä. Drag & drop -käyttöliittymän ansiosta sisällöntuotanto on nopeaa ja helppoa. Tekoäly tarjoaa tukea tekstin ideointiin, tuotantoon, saavutettavuuden parantamiseen ja käännöksiin – kaikki tämä vain yhdellä tai kahdella klikkauksella.

Markkinoinnin automaatio ja tekoäly

Markkinoinnin automaatio analysoi, tunnistaa ja profiloi verkkosivuilla kävijät sekä hyödyntää asynkronisia kanavia, kuten sähköpostia ja pikaviestejä, oikea-aikaiseen viestintään. Kun rautaa taotaan silloin, kun se on kuumaa, myös tulokset paranevat.

Näin DruidXP tekee taikojaan

DruidXP:n voima piilee sen kyvyssä yhdistää eri toiminnallisuudet saumattomaksi kokonaisuudeksi. Satunnainen verkkosivuvierailija profiloidaan käyttäytymisensä perusteella, ja personointimoottori ottaa kopin relevantin sisällön tarjoilemisesta nostojen ja CTA:n muodossa.

Ostajan polkua voidaan optimoida liidien pisteytyksellä. Näin tunnistamme, milloin “harkitsija” on muuttumassa “ostajaksi” ja osaamme ajoittaa myynnilliset viestit juuri oikeaan hetkeen.

Ha­luat­ko näh­dä mi­ten per­so­noin­ti toi­mii käy­tän­nös­sä?

Demossa avaamme esimerkin avulla, miten luot asia­kas­ko­ke­muk­sia, jot­ka erot­tu­vat te­koä­lyn ai­ka­kau­del­la.

Kirjoittaja

Muistikirjan sivun päällä lepää kynä.
10.02.2025
Arto Iijalainen

Kesytä kaaos Getting Things Done-menetelmällä

Elämä on kaoottista. Kaikki ei tapahdu räjähdysmäisesti samaan aikaan, mutta uusia syötteitä tulee jatkuvasti. Töihin lähtiessä takista hajoaa vetoketju – se pitää korjata tai korjauttaa, mutta ei juuri nyt. Ruokaa laittaessa saa ahaa-elämyksen, miten töihin liittyvä ongelma ratkaistaan – pitääpä huomenna puhua tästä Sannalle! Nuorin lapsi saa kirjeen päiväkodista, joka kehottaa hakemaan esikoulupaikkaa muualta, koska sitä ei enää järjestetä tutun päiväkodin yhteydessä. Ihmisten tyypillinen reaktio on todeta ääneen tai ajatuksissaan: “Täytyypä palata tähän”. Asioita yritetään pitää mielessä, kunnes seuraavat reagoitavat asiat vievät niiden paikan muistissa.

Samaan aikaan työelämä on muuttunut abstraktimmaksi. Ajatustyön tuottamiseen liittyvät vastuut ja toimintatavat ovat usein epäselviä, ellei niihin aktiivisesti haeta rakenteita. Ohjelmistokehityksessä projektitoteutuksiin on onnistuttu luomaan toimivia työnhallintamalleja, kuten SCRUM, joka huolehtii kehittäjien työtehtävien määrittelemisestä konkretian tasolle tasolle sekä työmäärän systemaattisesta seurannasta. Tämän rauhan keitaan ulkopuolelle jää silti monia rooleja, joissa keskeytyksiä, uusia lähtöjä ja reagoitavia asioita tulee useita päivässä.

Tämän tulvan hallitsemiseksi David Allen on kehittänyt Getting Things Done (GTD) -menetelmän. Ideana on siirtää asiat mielestä ulkoiseen, luotettuun paikkaan ja näin vapauttaa tilaa luovuudelle sekä asioiden ratkaisemiselle. Allen käytti mallia onnistuneesti yrityskonsultoinnissa ja julkaisi bestselleriksi nousseen kirjan aiheesta vuonna 2001.

Omat kokemukseni GTD:stä

Löysin GTD-menetelmän podcastista vuonna 2009. Luin Allenin kirjan ja otin menetelmän käyttöön, mutta tein perinteisen GTD-käyttömokan, enkä kehittänyt kunnollista rutiinia viikkokatselmointien pitämiseen. Hiljalleen järjestelmä rappeutui ja muuttui tavalliseksi todo-listaksi. Mutta ei hätää. Allenia vapaasti lainaten: “Kaikki tippuvat joskus vankkureista, mutta sitten pitää vain kiivetä takaisin kyytiin.” Otin GTD:n uudelleen käyttöön vuonna 2022 ja nyt rutiinit ovat pitäneet. Systemaattisuus on avain onneen.

Suurin hyöty GTD:sta on ollut ajattelun selkeytyminen. Kun asiat eivät pyöri mielessä, tilaa vapautuu ongelmanratkaisulle ja luovuudelle. Yllättävin oivallus on ollut se, miten paljon epämääräisesti muotoillut tehtävät aiheuttavat stressiä. GTD:n selkeä käsittelyprosessi auttaa määrittelemään tehtävät kunnolla, mikä tekee niistä helpommin lähestyttäviä.

Lisäksi GTD auttaa keräämään ideat talteen. Monet ajatukset ja oivallukset ovat karkaavaisia – ne voivat palata mieleen useita kertoja ja silti unohtua. Järjestelmä toimii suodattimena: jos idea ei enää käsittelyvaiheessa tunnu merkitykselliseltä, sen voi nakata roskikseen. Tämä luo tilaa uusille, paremmille ideoille – ja myös unelmille. On mielenkiintoista nähdä, miten nopeasti pienestä “olisi kiva” -ajatuksesta voi tulla toteutunut projekti, kun se on kirjattu ylös.

Menetelmän osat

GTD-menetelmässä käyttäjä rakentaa itselleen järjestelmän, johon asioita tallennetaan. Järjestelmä koostuu yksinkertaisimmillaan listoista, joten sen voi luoda täysin paperipohjaiseksi tai digitaaliseksi. Useat muistiinpano- ja todo-ohjelmistot tukevat GTD:n tehtävänkulkua joko suoraan tai välillisesti. Niin tärkeä kuin järjestelmä onkin, se on silti lähinnä aktiivikäytössä oleva varasto – itse työnkulku ja sen systemaattinen hyödyntäminen on pääosassa. GTD-kirjassa todetaan, että siinä missä menetelmä on pysyvä, järjestelmää kannattaa vaihtaa tarpeen mukaan, ja se on usein järkevää menetelmän käytön kehittyessä.

Työnkulku rakentuu viidestä vaiheesta:

  • Kerääminen: Kaikki mieleen tulevat tehtävät, sitoumukset ja ideat siirretään järjestelmän inboxiin odottamaan käsittelyä. Sama tehdään kaikille ulkopuolelta tuleville asioille, joihin pitää reagoida. Ideana on kerätä asiat kattavasti, mutta raakamuotoisesti luottaen siihen, että ne käsitellään systemaattisesti myöhemmin.
  • Käsittely: Käsittelyvaiheessa selvitetään, mitä asia tarkoittaa. Sisältääkö se tekemistä? Mihin lopputulokseen sen kanssa halutaan päästä? Mikä on seuraava tehtävä, joka edesauttaa asian etenemistä tai jopa ratkaisee sen kokonaan?
  • Järjestäminen: Käsitelty asia sijoitetaan oikeaan paikkaan GTD-järjestelmässä, jolloin se tulee vastaan oikea-aikaisesti.
  • Tarkastelu: Järjestelmälle tehdään katselmointeja yleensä kerran viikossa. Tällä varmistetaan, että kaikki ajanjakson aikana itseltä tai ulkomaailmasta tulleet asiat ja sitoumukset on varmasti kerätty, käsitelty ja järjestetty järjestelmään.
  • Toteuttaminen: Kun asiat on käsitelty seuraaviksi tehtäviksi ja järjestetty paikoilleen, oikean tehtävän löytäminen ja tekeminen on huomattavasti suoraviivaisempaa.

Itse menetelmä on petollisen yksinkertainen, mutta vaatii toimiakseen rutiinia. Menetelmä toimii parhaiten, kun voi luottaa, että kaikki irtonaiset langanpäät on tallennettu järjestelmään ja läpikäyty asianmukaisesti. Ylläpito vaatii työtä ja uusien asioiden tallentaminen niiden ilmaantuessa vaatii rutiinin kehittämistä.

Miten alkuun?

Jos koko järjestelmän käyttöönotto arveluttaa, voi aluksi lähteä kokeilemaan yhdellä osalla, kuten keräämisellä. Ties vaikka jonakin päivänä järjestelmä on sinullakin täydessä käytössä. Suoraviivaisin tapa GTD:n käyttöönottoon on lukea David Allenin Getting Things Done -kirja, joka opettaa mallin saloihin ja ohjaa oman järjestelmän luomisessa.

GTD ei ole supervoima, mutta parhaimmillaan se on lähellä sitä.

Kirjoittaja

Arto Iijalainen

Project Manager & Scrum Master
Drupal Starshot -julisteet
26.11.2024
Mikko Hämäläinen

Uusi Drupal CMS vie sisällönhallinnan uudelle tasolle

Drupal-sisällönhallintajärjestelmä sai vuodenvaihteessa uuden version, joka tekee alustasta entistä houkuttelevamman ratkaisun markkinoinnin ja viestinnän tarpeisiin.

Uusi Drupal CMS, työnimeltään Starshot, laajentaa Drupalin käyttäjäkuntaa perinteisistä suuryrityksistä pienempiin ja keskikokoisiin organisaatioihin tuomalla avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmään joukon ennennäkemättömiä ominaisuuksia.

Miksi valita Drupal CMS?

Drupal tunnetaan kattavista ominaisuuksistaan, joita hyödynnetään mm. verkkosivustoissa, verkkokaupoissa ja jopa toiminnanohjausjärjestelmissä. Sen valtteja ovat laajennettavuus, saavutettavuus ja integraatiomahdollisuudet. Haasteena on kuitenkin ollut korkea oppimiskynnys, jonka monet “Enterprise-sovellusten” käyttäjät tunnistavat.

Drupal CMS taklaa nämä haasteet keskittymällä käytön helppouteen ja nopeuteen. Uudistus tuo Drupalin hyödyt myös pienempien ja keskisuurten organisaatioiden ulottuville. Kohderyhmänä ovat erityisesti markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset, jotka haluavat hallita verkkosivustojaan itsenäisesti ilman jatkuvaa tarvetta tekniselle kumppanille.

Uusi Drupal CMS yhdistää WordPressin helppouden Drupalin huippuominaisuuksiin. Tavoitteena on olla yksiselitteisesti paras ja modernein avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä.

Mitä uutta Drupal CMS tarjoaa?

Drupal CMS on Drupal-ytimen päälle rakennettu sisällönhallintajärjestelmä, joka tarjoaa moderneja ja helppokäyttöisiä ominaisuuksia. Sen avulla sivuston omistajat voivat päästää luovuutensa valloilleen ja luoda nopeasti haluamansa sivut ja niiden sisällöt.

Käyttäjäkokemus on suunniteltu erityisesti markkinoinnin tarpeisiin. Drupal CMS tarjoaa uudistetun ja helppokäyttöisen ylläpitokäyttöliittymän, valmiiksi mietittyjä ratkaisuja viestinnän ja markkinoinnin yleisimpiin tehtäviin sekä edistyneitä työkaluja sisällön syöttöön ja hallintaan.

Järjestelmä sisältää valmiiksi useita tyypillisiä sisältötyyppejä, kuten tapahtumat, uutiset, blogit, projektit ja referenssicaset sekä henkilöprofiilit. Näiden sekä monipuolisten teemoitusominaisuuksien ansiosta sivuston rakenne ja ulkoasu syntyvät ennennäkemättömän nopeasti.

Helppo kokeilla ja ottaa käyttöön

Kokeilun kynnys on matala: Drupal CMS:n saa testattavaksi omaan selaimeen suoraan tätä linkkiä klikkaamalla. Sivuston voi rakentaa selaimessa ja viedä halutessaan verkkoon ylläpitokumppanin palvelimelle.

Sivusto kasvaa omistajansa tarpeiden mukana. Uusien ominaisuuksien lisääminen sivustolle ei jatkossa vaadi teknistä kumppania, vaan lisäosia voi asentaa Drupal CMS:n sovelluskaupasta ja testata niiden vastaavuutta omiin tarpeisiin. Drupalin ja sen lisäosien versioiden päivittämisen voi myös automatisoida.

Tekoälyominaisuudet muodostavat keskeisen osan uutta Drupal CMS:ää, ja ne helpottavat sivuston rakentamista. AI ei rajoitu pelkästään sisällön luomiseen, vaan sitä voi hyödyntää monipuolisesti esimerkiksi sisältöjen siirtämiseen vanhalta sivustolta, älykkäisiin lomakkeiden ja sisältöjen validointeihin sekä hakutoimintojen luomiseen. Lisäksi tekoäly mahdollistaa erilaisten Drupalissa tyypillisesti suoritettavien työtehtävien automatisoinnin.

Drupal CMS:n tulevaisuus

Drupal CMS:n ensimmäinen beta-versio julkaistiin 20.11.2024, ja varsinainen 1.0-tuotejulkaisu oli 15.1.2025.

Drupal CMS kehittyy jatkuvasti tuotestrategiansa mukaisesti ja saa säännöllisesti uusia ominaisuuksia.

Perinteistä Drupalia kutsutaan jatkossa Drupal Coreksi. Se on CMS-version taustalla oleva kevyt ja muokattava alusta, joka sopii edelleen sellaisten sivustojen taustalle, jotka eivät hyödy kaikista Drupal Starshot-projektissa kehitetyistä ominaisuuksista. Drupal Core ja CMS ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa, ja Starshotin ominaisuuksia voidaan tarvittaessa asentaa valikoidusti myös perus-Drupaliin.

Haluatko kuulla lisää? Varaa sinulle sopiva esittelyaika alla olevasta linkistä.

Kuva Bram Driesen, licenced as deed Attribution-ShareAlike 2.0. The original images were edited by narrowing it.

Blogia on päivitetty 12.2.2025.

Kirjoittaja

Ryhmäkuva Druidin tiimistä vastaanottamassa ISO27001-sertifikaattia. Etualalla kaksi henkilöä kättelee ja pitävät yhdessä sertifikaattia, ja taustalla on joukko hymyileviä tiimin jäseniä. Taustalla näkyy myös seinälle ripustettuja sertifikaatteja. Tunnelma kuvassa on juhlava ja ylpeä.
14.11.2024
Kirsi Vatanen

Druidille arvostettu tietoturvasertifikaatti: Tietoturva osana asiakaslupausta

Ohjelmistotalo Druid Oy:lle on myönnetty ulkoisen auditoinnin jälkeen ISO/IEC 27001:2022 -sertifikaatti, joka vahvistaa yhtiön sitoutumisen korkeisiin tietoturvavaatimuksiin. Tämä sertifiointi osoittaa, että Druidin tietoturvan hallinnan prosessit vastaavat kansainvälisesti tunnustettua standardia, jonka tavoitteena on suojata asiakasdataa ja yrityksen omaa tietoa mahdollisimman kattavasti.

ISO/IEC 27001 -sertifikaatti kattaa kattaa Druidin asiakaskohtaisten ohjelmistojen ja verkkopalvelun kehityksen ja ylläpidon sekä liiketoimintaan liittyvät sisäiset prosessit.

Muuttuvat tilanteet tietoturvan osalta vaativat yrityksiltä jatkossa yhä enemmän panostusta. Halusimme panostaa sertifiointiin osoittaaksemme itsellemme ja asiakkaillemme, että meillä on tietoturvaan liittyvät prosessit kunnossa”, kertoo Druidin toimitusjohtaja Mikko Hämäläinen.

Tietoturvan merkitys asiakkaillemme

Tietoturvan huomioiminen osana arkipäiväistä työtä ei ole pelkästään sertifiontivaatimus, vaan myös oleellinen osa Druidin asiakaslupausta”, painottaa tuotannon johtaja Pasi Järnstedt, ja jatkaa: “Asiakkaamme ansaitsevat paitsi ensiluokkaisia digitaalisia palveluita, myös varmuuden siitä, että ratkaisut täyttävät kaikki saavutettavuuteen, tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvät säännökset. Sertifioitu tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä on yksi osoitus kyvystämme huolehtia säädöstenmukaisuusasioista ja toivottavasti parantaa asiakkaidemme yöunen laatua.

Jatkuvaa parantamista

ISO/IEC 27001 -sertifiointi on toteutettu yhteistyössä KIWA Inspectan kanssa, joka on arvioinut ja todentanut Druidin tietoturvajohtamisen kyvyt ja käytännöt. Sertifikaatti on voimassa kolme vuotta kerrallaan, ja Druidin toimintatapoja auditoidaan vuosittain, jotta tietoturvan jatkuvuus voidaan taata.

Tietoturvan parantaminen on jatkuva prosessi. Ylläpidämme ja kehitämme tietoturvallisuuden hallintajärjestelmämme jatkuvasti. Uusia uhkia ja tietoturvariskejä ilmenee jatkuvasti, ja otamme käyttöön uusia työkaluja tai työskentelytapoja, jotka parantavat kokonaistietoturvaamme. Vuosittaisella auditoinnilla varmistetaan, että hallintajärjestelmä kehittyy ja toimintamme vastaa sen vaatimuksia.

Mitä ISO/IEC 27001 tarkoittaa asiakkaillemme?

ISO/IEC 27001 -sertifikaatti vahvistaa, että Druidilla on vaatimuksen mukaiset tietoturvatoimenpiteet suojaamaan asiakasdataa ja varmistamaan tietojen luottamuksellisuus, eheys ja saatavuus.

Useimmille asiakkaillemme Druidin tuottamat palvelut ovat liiketoimintakriittisiä ja sisältävät luottamuksellista tietoa, joten verkkopalveluiden tietoturvaloukkaukset voivat laajalti vaikuttaa tiedon saatavuuteen, palveluiden käytettävyyteen sekä suuren yleisön tietoturvan ja tietosuojan tasoon. Sertifiointi osoittaa asiakkaillemme, että kehitämme aktiivisesti tietoturvakäytäntöjämme ja pystymme reagoimaan mahdollisiin poikkeuksiin hallitusti ja ammattimaisesti”, selventää Pasi Järnstedt.

Tietoa Druidista

Druid tekee haastavasta ja monimutkaisesta verkkokehityksestä selkeää ja vaivatonta – loistamme teknologiaosaamisellamme ja ymmärrämme verkkopalvelujen sääntelyä. Lopputuloksena syntyy laadukkaita räätälöityjä ratkaisuja asiakkaan digitaaliseen kohtaamiseen, olipa kyse sitten verkkosivuista, verkkokaupoista tai itsepalveluratkaisuista. Ratkaisuissamme on yhteistä avoin lähdekoodi ja vahva halu auttaa asiakasta menestymään.

ISOja kysymyksiä?

Haluatko kysyä ISO/IEC 27001 -tietoturvastandardoinnista tai kuulla kokemuksiamme hallintajärjestelmän toteuttamisesta? Ota yhteyttä!

Kirjoittaja

Kirsi Vatanen

Marketing Manager
nainen tutkii tietokoneen näytöllä näkyvää asiaa. Vieressä nainen ja mies keskustelevat,
02.09.2024
Mikko Hämäläinen

Verkkosivujen personointi käytännössä

Yksi verkkopalveluiden keskeisistä haasteista on kyky tarjota sisältöä ja palveluita moninaisille käyttäjäryhmille, säilyttäen samalla niiden löydettävyys. Yrityksen verkkosivut palvelevat monia eri käyttäjäryhmiä, kuten tulevia ja nykyisiä asiakkaita, työnhakijoita ja sijoittajia. Jokaisella näistä käyttäjäryhmistä on omat erityistarpeensa sisällön suhteen.

Verkkokaupoissa personointi on jo pitkään ollut arkipäivää, vähintäänkin tuotesuositusten muodossa. Sen sijaan muissa verkkopalveluissa personointi loistaa poissaolollaan, erityisesti julkisella sektorilla, joka tarjoaa yhä enemmän asiointikanavia sivustojensa kautta. Megamenut ovat olleet persoonaton vastaus haasteeseen, jonka voisi ratkaista luontevammin ottamalla aidosti huomioon käyttäjän tarpeet.

Tässä blogikirjoituksessa näytän kuinka markkinoija voi toteuttaa personoinnin Drupal-sisällönhallintajärjestelmän ja Mautic-markkinoinnin automaatiojärjestelmän avulla, ilman tarvetta sukeltaa syvälle tietotekniikan maailmaan.

Kohdenna viestintä eri asiakasryhmille automaation avulla

Yrityksen verkkosivusto on kytketty markkinoinnin automaatiojärjestelmään, ja heillä on uusi tuote, joka palvelee kahta erilaista asiakasryhmää: yksityisen sektorin yrityksiä ja julkishallinnon organisaatioita. Markkinointitiimi on luonut sisällönhallintajärjestelmään laskeutumissivun, jossa esitellään tuote yleisesti. Molemmille asiakasryhmille halutaan kuitenkin korostaa erityisesti heidän tarpeitaan palvelevia ominaisuuksia.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä segmentoi kävijät aiemmin selaamansa sisällön perusteella joko yksityisen tai julkisen sektorin asiakkaiksi. Personointia toteutetaan kaikille sivuston kävijöille, riippumatta siitä, ovatko he tunnistettuja vai anonyymejä vierailijoita.

Tuumasta toimeen

Aloitetaan toteuttamalla yksityisen sektorin asiakkaille räätälöity dynaaminen sisältöosio (Dynamic Web Content) markkinoinnin automaatiojärjestelmässä. Luodaan lista yksityisen sektorin asiakkaita kiinnostavista personoinnin ominaisuuksista, kuvitetaan osio ja lisätään loppuun call-to-action-linkki.

Sisältöosiolle annetaan lyhytnimi “asiakaskokemus-yksityinen”.

Seuraavaksi määritellään ehdot, joilla sisältö näytetään verkkosivulla. Meille riittää, että käyttäjä kuuluu asiakassegmenttiin “yksityisen sektorin asiakas”.

Sen jälkeen siirrytään sisällönhallintajärjestelmään muokkaamaan aiemmin luotua laskeutumissivua. Dynaaminen sisältö upotetaan kappaleiden “Kohti parempaa asiakaskokemusta” ja “Personoinnin rakentaminen” väliin.

Mauticin dynaaminen sisältö on helppo upottaa mihin tahansa sisällönhallintajärjestelmään HTML-koodin avulla. Tarvittava koodirivi voidaan kopioida ja muokata sisältämään oikea dynaamisen sisällön lyhytkoodi.

<div data-slot=”dwc” data-param-slot-name=”asiakaskokemus-yksityinen”>
&nbsp;
</div>

Jos dynaamista sisältöä ei ole näytettävänä, editorin automaattisesti lisäämä &nbsp; näkyy sivulla välilyöntinä, mutta sen voi korvata vakiotekstillä.

Testataan personointi

Personoinnin testaaminen on yksinkertaista. Aloitetaan vierailemalla sivustolla incognito-tilassa, jolloin käyttäjä pysyy anonyymina. Valmis laskeutumissivu näyttää tältä, kun käyttäjää ei ole tunnistettu yksityisen sektorin asiakkaaksi.

Testausta varten etsitään kyseinen anonyymi käyttäjä Mauticista ja lisätään hänet käsin asiakassegmenttiin “Yksityisen sektorin asiakas”. Mauticissa voidaan seurata sekä tunnistettuja että tunnistamattomia käyttäjiä, joista jälkimmäisille ei ole vielä yhteystietoja tai markkinointilupaa. Personointi onkin lähes ainoa tapa parantaa näiden käyttäjien asiakaskokemusta.

Normaalisti segmentointi tehtäisiin automaation avulla rakentamalla markkinointiautomaatioon kampanja. Asiakassegmentti voisi määräytyä vierailijan selaushistorian perusteella, kuten kiinnostuksesta tietynlaisia asiakascaseja tai muita sivuja kohtaan.

Testissä lisäämme kuitenkin käyttäjän segmenttiin käsin.

Testikäyttäjä päivittää laskeutumissivun selaimessaan, jolloin Mautic lataa personoidun sisällön sivulle. Näin ChatGPT:llä luotu lista yksityisen sektorin asiakkaita kiinnostavista personoinnin ominaisuuksista ilmestyy haluttuun kohtaan sivustolla.

Helppoa ja monimutkaista

Tämä yksinkertainen esimerkki havainnollistaa, kuinka verkkosivuston sisältöä voidaan räätälöidä ja kohdistaa tietylle yleisölle. Sama lopputulos voidaan saavuttaa monin eri tavoin, esimerkiksi luomalla erilliset segmenttikohtaiset laskeutumissivut ja ohjaamalla kävijät oikeille sivuille markkinointikampanjoiden avulla. Kun personointi toteutetaan markkinointiautomaatiossa, pystytään paremmin hallitsemaan orgaanisesti sivulle saapuvien vierailijoiden asiakaskokemusta.

Segmenttejä ja personointeja voi luoda vapaasti, jolloin on mahdollista toteuttaa myös monimutkaisempia kokonaisuuksia. Alla on näkymä saman laskeutumissivun kolmesta eri versiosta segmentoimattomalle ja kahdelle segmentoidulle käyttäjäryhmälle.

Toteutin esimerkin Drupalin ja Mauticin vakio-ominaisuuksilla Druidin demoympäristössä. Pienillä muokkauksilla voidaan entisestään parantaa sisällönmuokkauksen käyttäjäkokemusta. Esimerkiksi dynaaminen sisältö voidaan upottaa valitsemalla oikea sisältöblokki suoraan Drupalin editorin alasvetovalikosta.

Jos aihe herättää kiinnostusta tai resonoi arjen tarpeidesi kanssa, ota yhteyttä. Esittelen mielelläni Druid Experience Platformin toiminnallisuuksia tarkemmin.

Kirjoittaja

Mies ja nainen tietokoneen äärellä.
11.06.2024
Pasi Järnstedt

Näin taklaat julkisen hallinnon verkkosivujen möröt

Verkkopalvelun ylläpitäjänä joutuu nykyään koville. Ei riitä, että osaa luoda innostavaa sisältöä, hallitsee hakukoneoptimoinnin ja saa muun organisaation pitämään tiedot ajan tasalla. Lisäksi on kyettävä vastaamaan tiedonhallintalain, digipalvelulain ja tietosuojalain vaatimuksiin. Nämä möröt jäävät usein kummittelemaan sängyn alle, kun ei oikein tiedä edes mistä lähtisi liikkeelle.

Avaan lyhyesti näitä mörköjä ja annan muutaman vinkin, joiden avulla pääset alkuun. Ohjeet eivät kata kaikkea, eivätkä takaa täydellisyyttä, mutta vähän on paremmin kuin ei mitään.

Saavutettavuus

Verkkopalveluiden saavutettavuus on yksinkertaisesti sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää palvelua mahdollisimman helposti. Saavutettavuuteen liittyy teknisesti virheetön toteutus, selkeä ja hahmotettava käyttöliittymä ja ymmärrettävä sisältö.

Tarkista ainakin nämä:

  • Mene satunnaisille sivuille alavalikossa. Kuvittele että käyttäjä tulee Googlen kautta sivulle. Pystyykö hän ymmärtämään, missä kohtaa sivustoa hän on ja mihin asiakokonaisuuteen asia liittyy?
  • Pyydä työkaveriasi löytämään hänen tehtäväänsä liittymätön ohje tai sivu. Onko valikko järkevä? Pystyykö sivun löytämään useammalla tavalla (valikko, sivukartta, sisäinen haku)?
  • Pystytkö liikkumaan sivustolla käyttämällä vain näppäimistöä (sarkain, välilyönti ja rivinvaihto näppäimet ovat ystäviäsi tässä)?
  • Koekäytä sivustoasi myös mobiililaitteella.
  • Onko sivustollasi saavutettavuusseloste?

Lisävinkkejä:
Testaa itse lisää Googlen Pagespeed Insights -palvelulla. Saat kaiken muun hyödyllisen tiedon lisäksi ohjeita saavutettavuuden parantamiseen.
Tutustu Papunetin Saavutettavuusoppaaseen ja AVI:n saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustoon.

Tietoturva ja tietosuoja

Tietoturva tarkoittaa palvelun saavutettavuuden, oikeellisuuden (eli eheyden) ja luottamuksellisuuden parantamista. Tietosuojalla tarkoitetaan ihmisistä kerätyn tiedon käyttämistä vain oikeisiin tarkoituksiin ja kerätyn tiedon määrän minimointia.

Tietoturvan ja -suojan parantamisessa on tärkeää tunnistaa, mitä tietoja käytetään ja mitä riskejä niihin liittyy, sekä varautua vahingon varalle.

Ensimmäiset askeleet tietoturvan parantamiseksi

Kerää tietoa

  • Mitä ei julkisia tietoja palveluun tallennetaan? Esimerkiksi palautteita, kysymyksiä tai kirjautumisen takana olevia tietoja.
  • Listaa mitä palveluita palveluusi liittyy. Esimerkiksi sisällönhallintajärjestelmä, analytiikka, chatbot, palvelinkapasiteetti, domain-nimien hallinta yms.
  • Kerää lista yrityksistä ja yhteystiedoista yllä olevista palveluista.
  • Kerää lista pääkäyttäjistä ja käyttäjätunnuksista yllä olevista palveluista.

Arvioi riskejä

  • Tiedätkö kaikki palveluun liittyvät toimijat? Tiedätkö ketkä pääsevät muokkaamaan sisältöjä?
  • Aiheuttaako tietojen vuotaminen vahinkoja?
  • Kuinka kauan verkkopalvelu voi olla toimimatta?
  • Mitä jos kaikki palvelussa olevat tiedot katoavat kokonaan tai osittain?

Laita perusteet kuntoon

  • Tarkistetaanko, että käyttäjätunnukset ovat vain oikeilla ihmisillä ja heillä on sopivat oikeudet tarpeeseen?
  • Tiedätkö kuka kirjautui palveluun ja koska?
  • Näetkö muutoshistorian sisällöistä?
  • Tiedätkö missä varmuuskopiot ovat ja onko niiden palauttamista harjoiteltu?
  • Onko ohjelmistojen tietoturvapäivityksen asennettu? Kuka siitä huolehtii?
  • Mistä saat tiedon tietoturvauhista?

Varaudu

  • Mitä tehdään, jos palvelu on pitkään poissa käytöstä?
  • Miten varmuuskopiot voidaan palauttaa?
  • Mitä jos palvelu pitää hätäsammuttaa? Esimerkiksi jos palvelu jakelee viruksia.
  • Miten voitaisiin siirtyä vaihtoehtoiseen palveluun, jos kaikki menee pieleen?

Tarkistuslista tietosuojan parantamiseksi

  • Tarkista, että tietosuojaseloste löytyy helposti ja ymmärrät sen sisällön.
  • Varmista, ettet kerää muita tietoja palvelussa kuin ne, joita tietosuojaselosteessa on määritelty.
  • Huolehdi, että vanhentuneet henkilötiedot päivitetään ja eikä tarpeetonta tietoa säilytetä kauempaa kuin on välttämätöntä.
  • Siirrätkö tietoja EU/ETA-alueen ulkopuolelle?
    • Jos siirrät, varmista, että siitä kerrotaan selosteissa ja siirtomekanismit on sopimuksissa.
    • Jos et, ethän myöskään asenna Facebook Pixeliä, Google Analyticsiä tms. sivustolle.
  • Jos käytät muita kuin palvelun teknisen toiminnan kannalta ehdottomasti välttämättömiä evästeitä, varmista, että evästekäytäntö löytyy sivustolta ja kävijän on yhtä helppo kieltää kuin antaa hyväksyntä.

Muista, että täydellistä suoritusta on lähes mahdotonta saavuttaa. Kehittämistä kannattaa tehdä pienin askelin ja tarkoituksenmukaisesti.

Kirjoittaja

Pasi Järnstedt

Director, Production
Mies käyttää ruudunlukijaa
15.05.2024
Simo Hellsten

Korjaa saavutettavuuden ongelmat niiden (avoimessa) lähteessä

Saavutettavuus on keskeinen aihe niille, jotka ovat vastuussa tuotoista ja kustannuksista verkossa – toimijan luonteesta riippuen. Useat verkkokaupat hyötyisivät saavutettavuuden parantamisesta, sillä se houkuttelisi asiakkaita, jotka tarvitsevat parempaa saavutettavuutta. Julkista sektoria, jolla ei ole varsinaisia tuloja, puolestaan laki vaatii tarjoamaan saavutettavia palveluita. Alati kiristyvien budjettivaatimusten paineessa päätöksentekijä voi pohtia, mikä olisi kaikkein tehokkain tapa parantaa saavutettavuutta. Helppo vastaus kysymykseen on: anna jonkun toisen tehdä se – ja vieläpä ilmaiseksi.

Internetin sisältö koostuu nykypäivänä monista eri palveluista, alustoista ja frameworkeistä. Vaikka osa sisällöstä on julkaistu menestyneiden kaupallisten yritysten tuotteilla, suurin osa internetistä perustuu avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin. Noin kaksi kolmasosaa verkkosivustoista on rakennettu avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmillä, joista ylivoimaisesti suurin on WordPress ja monimutkaisissa sivustoissa Drupal on vahva kakkonen.

Avointa lähdekoodia saa jakaa ja muokata vapaasti sen lisenssin puitteissa. Tämä on johtanut siihen, että ohjelmistoja kehitetään ja ylläpidetään verkkoyhteisöissä. Nämä yhteisöt ottavat tuotteidensa saavutettavuuden vakavasti.

Viime vuosina olen puhunut sekä WordPressin että Drupalin kehittäjäyhteisöjen tapahtumissa. Drupalin kohdalla käytän säännöllisesti aikaa sen käytettävyyden ja saavutettavuuden parantamiseen. Drupalin chat-alustan saavutettavuuskanavalla on tällä hetkellä 1560 jäsentä, joiden osaaminen vaihtelee saavutettavuudesta kiinnostuneista web-kehittäjistä kovan luokan saavutettavuusasiantuntijoihin. Jotkut heistä kehittävät parhaillaan seuraavan sukupolven kansainvälisiä saavutettavuusvaatimuksia, WCAG 3:a. Drupalilla on myös kuukausittaiset online-tapaamiset, joissa voi nostaa esiin saavutettavuuskysymyksiä tai kysyä neuvoja. Tämä on yksi tapa jakaa saavutettavuustietoutta yhteisön sisällä.

Tyypillisellä verkkosivustolla, riippuen sen monimutkaisuudesta, on vain muutaman hengen kehitystiimi. Vaikka monella kehittäjällä on nykyään saavutettavuusosaamista, kaikissa tiimeissä ei ole varsinaista saavutettavuusasiantuntijaa. Tässä tilanteessa yhteisö näyttää voimansa. Saavutettavuus on aina helpompi huomioida ajoissa, kuin korjata puutteita vasta muuten valmiin tuotteen testauksen perusteella. Kun valitun julkaisujärjestelmän saavutettavuus on testattu ennen asennettavan version julkaisua, yhteisö on tehnyt jo ison osan työstä. Ja jos (tai oikeastaan kun) uusia puutteita nousee esiin sivuston kehitystyön aikana, yhteisö tarjoaa neuvoja parhaista käytännöistä ja auttaa havaittujen puutteiden korjaamisessa

Yhteisö auttaa sinua korjaamaan saavutettavuutta, mutta se on kaksisuuntainen tie. Omassa sivustoprojektissasi kohtaat toisinaan saavutettavuuspuutteita, jotka voisi korjata alkuperäisessä lähdekoodissa. Tällaisia voi olla esimerkiksi ylläpitoteemassa tai jopa julkaisujärjestelmän ytimen JavaScriptissä. Kun korjaatte puutteen tuotantosivustolla, pidä huoli että tarjoat korjauksen takaisin julkaisujärjestelmän lähdekoodiin – tai jos puute on jossain lisäosassa, sen koodiin. Näin puutteen korjaaminen vaikuttaa paljon laajemmin koko internetissä.

Tämän kevään aikana tiimini, jossa kehitämme ja ylläpidämme muutamia yliopistopalveluita, tunnisti kolme pientä saavutettavuuspuutetta, jotka olivat osa Drupalin ydintä. Kun korjasimme puutteet omilla sivustoillamme, tein niistä samalla merge requestit Drupalin ytimeen. Näin emme ainoastaan osallistuneet Drupalin kehittämiseen, vaan saimme koodille ylimääräisen katselmoinnin sekä neuvoja miten parhaiten toteuttaa saavutettavuusasiantuntijamme suositukset Drupalin kontekstissa. Itse jopa opin kirjoittamaan ominaisuudelle ensimmäisen Nightwatch.js-testini – jotain mitä en varmaankaan olisi tehnyt, jos olisimme korjanneet puutteen vain omassa projektissamme.

Nyt kun kolme saavutettavuuskorjaustamme on yhdistetty Drupalin ytimeen, ja kun muut sivustot ovat päivittäneet itsensä viimeisimpään Drupal-versioon, olemme parantaneet joka kahdeksannen suuren verkkosivuston saavutettavuutta ympäri maailman. Voimme parantaa maailmaa pienin askelin. Tämä on avointa lähdekoodia parhaimmillaan.


Simo toimii jäsenenä W3C:n kognitiivisen saavutettavuuden työryhmässä sekä W3C:n pohjoismaisessa saavutettavuustyöryhmässä että IAAP:ssa.

Kirjoittaja

Simo Hellsten

Full Stack Developer
Nainen ja mies tutkivat yhdessä tietokoneen näyttöä.
07.05.2024
Mikko Hämäläinen

Sujuvoita digitaalisen markkinoinnin polkusi: Työkalut, trendit ja asiakaskokemus

Markkinoinnin parissa työskentelevän arki on kaksijakoista: datalähtöiseen tekemiseen löytyy runsaasti tietoa ja työkaluja, mutta vaakakupin toisella puolella painavat kiristyvä lainsäädäntö, monimutkaistuva teknologia ja kuluttajien (perusteltu) huoli yksityisyydensuojasta.

Aloitetaan asiakkaista. Kuluttajat ovat aiempaa itsenäisempiä, idealistisempia ja vaativampia yritysten suhteen. Firmojen on osattava lähestyä asiakkaita henkilökohtaisemmin ja kommunikoida kohderyhmäänsä kiinnostavista asioista kuten eettisyydestä, kestävyydestä ja ympäristöystävällisyydestä. Lisäksi panostaminen Zero Moment of Truthiin, eli kuluttajien tiedonhakuvaiheeseen, alkaa olla markkinoinnissa itsestäänselvyys.

Asiakaskokemuksen laatu on nostanut päätään tuotteella ja hinnoittelulla kilpailun rinnalla. Salesforcen tutkimuksen mukaan 80% asiakkaista arvotti asiakaskokemuksen yhtä tärkeäksi kuin tarjottavat tuotteet ja palvelut. Personointi on avainasemassa asiakaskokemuksen hallinnassa. Freshworksin Deconstructing Delight -tutkimuksen mukaan 63% kuluttajista odottaa brändeiltä henkilökohtaista, arvoihin perustuvaa kommunikointia. Pandemian aikana 53% kuluttajista vaihtoi brändiä huonon kommunikoinnin vuoksi.

Jos kuluttajien ostopolku risteilee kolmen ja seitsemän kanavan välillä, on asiakkaalle relevantin viestinnän ylläpitäminen työn ja tuskan takana. Varsinkin jos kanavat ovat toisistaan erillään eikä asiakkaasta muodostu kokonaiskuvaa. Myös fyysinen ulottuvuus, kuten myymälät ja puhelinpalvelu, on syytä ottaa huomioon loistavaa asiakaskokemusta rakennettaessa. Tietoa on kerättävä kaikista kanavista ja toimitettava kaikkiin kanaviin.

Hyperpersonointi on perinteisen personoinnin teköälyllä varustettu isoveli

Jos perinteisessä personoinnissa käytetään historiadataa, on hyperpersonointi reaktiivista ja reaaliaikaista. Tälläisessä personoinnissa kerätään tietoa asiakkaan toimista eri kanavissa, analysoidaan sitä ja tarjoillaan sisältöä, joka vastaa asiakkaan kulloisiin tarpeisiin.

Koska asiakas hyppii tunnetusti sujuvasti kanavasta toiseen, esimerkiksi surffaa kännykällä kivijalkaliikkeessä tai aloittaa ostoputken tietokoneella ja päättää sen bussimatkalla puhelimella, meidän täytyy pystyä tunnistamaan palveluidemme käyttäjä ja yhdistämään irralliset sessiot samaan asiakasprofiiliin. Tietoa hyödynnetään sekä markkinoinnissa että myyntitilanteessa. Asiakkaiden näkökulmaa personointiin avaa Twilion State of Personalization 2023 -raportin löydös: 53% kuluttajista kertoi ryhtyvänsä toistuviksi asiakkaiksi personoidun kokemuksen jälkeen.

Monen kuluttajan mielestä sitkeä markkinointikommunikaatio on yksi modernin maailman suurista saatanoista ja tekoäly tuhoaa viimeisetkin yksityisyyden rippeet. Toisaalta tutkimuksissa yllättää kerta toisensa jälkeen, että tyylikkäästi toteutettua tiedonkeruuta katsotaankin suopeasti. On yleisesti todettu, että läpinäkyvyys, rehellisyys ja tiedon vastuullinen käyttäminen pehmentävät kuluttajien näkökulmaa tiedonkeruuseen. Vaikka vain 51% kuluttajista (Twilio) luotti siihen, että brändit pitävät hyvää ja vastuullista huolta henkilötiedoista, olisi 77% (Freshworks) valmis luovuttamaan tietojaan paremman asiakaskokemuksen saavuttamiseksi.

Kapuloita personoinnin riemuvoiton rattaisiin ovat heittäneet kuluttajien asenteen lisäksi ainakin lainsäädäntö ja selainvalmistajat. Kuka vielä muistaa GDPR:n ja sen muutokset markkinointiin? Nyt Chromenkin poistaessa kolmannen osapuolten evästeiden tuen selaimestaan ja somekanavien vaikutuksen heikentyessä on viimeistään aika alkaa panostaa oman markkinointidatan järjestelmälliseen keräämiseen.

Omat vinkkini haasteeseen tarttujalle ovat seuraavat:

  1. Käsittele eri kanavia yhtenä kokonaisuutena. Mieti, miten asiakkaasi polku risteää verkkosivulta kännykkäsovellukseen ja sitä kautta kivijalkaliikkeeseen. Mitä kanavissa pitää ideaalitilanteessa tapahtua?
  2. Kerää tieto keskitettyyn tietovarantoon, jotta se on kaikkien kanavien ja organisaatiosi yksiköiden käytettävissä. Tiedonkeruuseen soveltuvat Customer Data Platform -ratkaisut, joita löytyy myös helposti lähestyttävinä sovelluksina.
  3. Valitse oikeat kommunikaatioratkaisut, kuten sisällönhallinta ja markkinoinnin automaatio, ja varmista niiden pitkäikäisyys, räätälöitävyys ja integroitavuus, jotta et luo uusia siiloja itsellesi.

Yhtenäinen asiakaskokemus kaikissa kanavissa

Monikanavaisen, koherentin asiakaskokemuksen tuottamaa järjestelmää kutsutaan digitaalisen asiakaskokemuksenhallinnan alustaksi (englanniksi DXP – Digital Experience Platform). Karkealla tasolla kuvattuna järjestelmä yhdistää sisällönhallinnan, markkinoinnin automaation, CRM-järjestelmät ja käyttäjädatan hallinnan saman sateenvarjon alle. Mutta se on myös paljon muuta.

Järjestelmän tavoitteena on luoda yhtenäinen asiakaskokemus ja samalla tarjota yritykselle kokonaiskuva asiakkaasta yhden luukun palveluna. Se poistaa siilot organisaation sisältä, jotta kaikki yksiköt markkinoinnista asiakaspalveluun ymmärtävät paremmin asiakkaan tarpeet ja tavoitteet.

Toteutuksellisesti järjestelmä voidaan rakentaa palasista ja hyödyntää yrityksellä jo valmiiksi olevia komponentteja – sisällönhallintaa, markkinoinnin automaatiota, analytiikkaa ja asiakkuudenhallintaa. Niistä tuodaan asiakastietoa yhteen järjestelmään, Customer Data Platformiin, josta sitä voidaan jalostaa edelleen tekoälyn avulla.

DXP-järjestelmään liitetään myös tarpeen mukaan yrityksen muita liiketoimintajärjestelmiä kuten verkkokauppa, tuotehallinta tai toiminnanohjausjärjestelmä.

Räätälöimällä kokonaisuus valmiin (ja usein kalliin) kokonaisratkaisun sijaan, pystytään DXP-alustaa rakentamaan ketterästi ja sitä voidaan laajentaa liiketoiminnan muuttuessa. Palasista koostaminen on kustannustehokasta ja mahdollistaa yksittäisten komponenttien vaihtamisen, jos ne jäävät jälkeen kehityksen kärkijoukosta.

Järjestelmän toteuttaminen itselleen mahdollistaa toimittajariippumattomuuden ja tietosuojalain mukaisen henkilötietojen käsittelyn. Erityisesti herkillä aloilla (terveydenhoito, pankit, julkinen sektori), joilla on tietosuojasyistä vaikeaa käyttää perinteistä markkinointipinoa, on mahdollisuus hyötyä omassa hallinnassa olevasta järjestelmästä.

En näe, että joka yrityksen kannattaa suunnata suinpäin omia järjestelmiä rakentamaan, mutta faktat ovat kiistattomia: tulevaisuudessa kilpailu kuluttajista on vaikeampaa, digitaalisen kaupankäynnin osuus tulee kasvamaan ja erottautumisesta tulee entistä tärkeämpää. Tekniikka on kehittynyt vastaamaan näihin haasteisiin, mutta on organisaatioiden vastuulla ottaa koppi ja ryhtyä tarjoamaan parempaa asiakaskokemusta.


Haluatko nähdä miten tämä toimii käytännössä? Varaa sinulle sopiva esittelyaika.

Kirjoittaja

kaksi naista ja yksi mies tietokoneen äärellä.
12.04.2024
Kirsi Vatanen

Näin luot loistavan käyttökokemuksen verkkosivustollasi

Miksi yrityksesi verkkosivut ovat olemassa? Kysymys kuulostaa ehkä äkkiseltään tyhmältä, sillä nykypäivänä lienee jo selvää, ettei yritystä ole olemassa jos sitä ei löydy verkosta. Kuluttajat ovat siellä ja asiointi verkossa kasvaa entisestään. Mutta onko verkkopalvelusi todella asiakaslähtöinen? Palveleeko se enemmän asiakkaitasi vai yritystäsi?

Valtaosa yrityksistä uskoo tarjoavansa hyvän asiakaskokemuksen asiakkailleen, mutta harvemmin näkökulma on aidosti asiakaslähtöinen. 

Jos haluat sivustosi olevan muutakin kuin yrityksesi yhdentekevä käyntikortti perusinfoineen, mainospuheineen ja yhteystietoineen, sen on tuotettava asiakkaillesi arvoa. Ja jotta voit tuottaa arvoa, sinun on ymmärrettävä, mitä kohderyhmäsi arvostavat ja tarvitsevat.

Yrityksen näkökulmasta hyvä verkkopalvelu tavoittaa oikeat ihmiset, ja kävijät löytävät haluamansa ja tekevät halutut toimenpiteet.

Kävijän näkökulma on puolestaan tunnepitoisempi: hyvän verkkopalvelun on paitsi tuotettava arvoa, myös tunnuttava miellyttävältä ja vaivattomalta käyttää. Jos näin ei ole, asiakas on helposti menetetty. 

Kuinka hyvä käyttökokemus sitten verkossa luodaan? Nämä viisi askelta vievät jo pitkälle.

1. Osallista käyttäjät suunnitteluun

Turhan usein verkkopalveluita rakennettaessa unohdetaan käyttäjien tarpeet. Suunnitteluprosessissa kannattaa ehdottomasti hyödyntää käyttäjätestauksia ja -kyselyitä. Näin voidaan varmistaa, että tieto tarjotaan käyttäjille siinä muodossa, kuin he olettavat sen saavan.

2. Varmista hyvä käytettävyys

Käyttäjät arvostavat nopeaa ja vaivatonta asiointia. Parhaimmillaan verkkopalvelu on niin helppokäyttöinen, että navigointi sujuu intuitiivisesti.

Palvelun toiminnallisuuksia selkeytetään visuaalisilla elementeillä ja käyttäjiä ohjataan hienovaraisesti mutta selkeästi polulla eteenpäin kohti toivottua toimintaa.

3. Tarjoa aidosti hyödyllistä sisältöä

On tärkeää huomioida koko asiakaspolku yksittäisen ostotapahtuman sijaan. Miten auttaa kävijää siinä vaiheessa, kun hän vasta etsii ratkaisua ongelmaansa? Entä miten palvella asiakasta ostotapahtuman jälkeen? Miten saada asiakas palaamaan?

Unohda tuotteesi ja keskity ratkaisemaan ongelmia, joita käyttäjät kohtaavat polkunsa eri vaiheissa. Personointi on tässä avainasemassa. Tarjoamalla sisältöä, joka vastaa käyttäjän yksilöllisiä tarpeita ja kiinnostuksen kohteita, voit tehdä kokemuksesta huomattavasti merkityksellisemmän. Kun sisältö on asiakaspolun vaiheeseen räätälöityä—olipa kyseessä sitten ajatuksia herättävä blogijuttu, opas, video, keskustelufoorumi tai vaikka reseptipankki—asiakas tuntee saavansa juuri sitä apua, mitä hän sillä hetkellä kaipaa.

4. Vaikuta visuaalisuudella

Sivuston ulkoasun on heijastettava yrityksesi viestiä. Huomattava osa ensivaikutelmasta muodostuu sivuston visuaalisen ilmeen perusteella. Visuaalinen ilme on yksi tärkeimmistä työkaluista, joilla yritys pystyy vakuuttamaan asiakkaan ja herättämään hänessä luottamusta.

5. Panosta skaalautuvuuteen

Kun liiketoiminta kasvaa, verkkopalvelun käyttäjäkokemuksen tulee skaalautua sujuvasti mukana. Käyttäjälle on tärkeää, että palvelu toimii yhtenäisesti eikä hänen tarvitse opetella uusia asioita järjestelmän laajentuessa.

Hyvä käyttökokemus on merkittävä kilpailuetu, jonka merkitys yrityksen menestymiselle on alati kasvava. Se on asiakkaiden palvelua ja sillä luodaan asiakastyytyväisyyttä.

Verkkosivusto tulisi nähdä työkaluna asiakassuhteiden rakentamiseen ja hoitamiseen. Parhaimmillaan palvelusi ei ainoastaan tue yrityksen liiketoimintaa vaan se on itsessään tuottava liiketoimintamuoto, joka ilahduttaa asiakasta – niin paljon, että hän palaa sinne yhä uudestaan ja suosittelee sitä muillekin.

Jos haluat kehittää verkkosivustoasi tai sen käyttökokemus mietityttää, ota yhteyttä.

Blogiteksti on julkaistu alunperin vuonna 2016.

Kirjoittaja

Kirsi Vatanen

Marketing Manager