Shopping carts
11.10.2021

Drupal Commerce – milloin se on paras valinta verkkokauppa-alustaksi?

Digitalisaation vauhdittamana liiketoiminta siirtyy vauhdilla verkkoon, mikä tekee verkkokauppa-alustojen valinnasta entistäkin kriittisempää. Erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla runsaasti, mikä saattaa tuntua uuvuttavalta. Miten sitten tunnistaa juuri sinun yrityksellesi sopivin alusta?

Valintaprosessi kannattaa aloittaa tarkastelemalla yrityksesi liiketoiminnan tarpeita ja tavoitteita: mikä merkitys verkkokaupalla on nyt ja tulevaisuudessa? Kuinka paljon resursseja olet valmis investoimaan verkkokaupan kehittämiseen? Myös asiakkaidesi odotukset ja kokemukset ovat keskeisiä pohdinnan kohteita.

Kun pohjatyö on tehty, sinulla on jo melko selkeä kuva verkkokauppakonseptistasi ja sopivien alustojen kartoittaminen on huomattavasti helpompaa. 

Esimerkiksi perinteiseen tuotemyyntiin sopivat parhaiten pitkälle tuotteistetut ratkaisut kuten Magento sekä niin sanotut valmiskaupat kuten Shopify. Markkinointivetoiseen, sisältöjä painottavaan myyntiin puolestaan käyvät julkaisujärjestelmäpohjaiset ratkaisut kuten Drupal Commerce, WooCommerce tai Episerver Commerce. Lisäksi on olemassa todellisia raskaan sarjan järjestelmiä, kuten IBM:n, SAP:n ja Oraclen ratkaisut, joita Suomessa näkee yleensä hyvin suurten yritysten käytössä.

Drupal Commerce

Koska Druidin juuret ovat Drupal-kehityksessä, meillä tietysti on sanamme sanottavana nimenomaan Drupal Commercesta.

Drupal Commerce erottuu edukseen räätälöitävyydellään sekä vahvoilla sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kaupankäynnin ominaisuuksilla. Tutustu Drupal Commercen toiminnallisuuksiin.

Commerce on integroitavissa saumattomasti Drupal-julkaisujärjestelmään, mikä mahdollistaa ketterän ja yhtenäisen hallinnan sekä verkkokaupan että verkkosivuston osalta.

Drupal Commerce on käytössä yli 80 000 sivustolla.

Räätälöitävistä räätälöitävin

Drupalista usein sanotaan, että sillä voi tehdä mitään vaan: kaikki onnistuu, kaikkeen on olemassa moduuli. Se onkin totta, sillä läpikotaisin modulaarisena järjestelmänä Drupal Commerce on muokattavissa mihin tahansa liiketoimintatapaan istuvaksi.

Drupal Commerce on markkinoiden joustavin verkkokaupparatkaisu, joka tarjoaa tarvittavat toiminnallisuudet kaikenlaiseen verkkomyyntiin vapaudesta tinkimättä: käyttöliittymän ja järjestelmän hallinnan työkalut sekä ulkoasu voidaan suunnitella juuri haluamallasi tavalla. Järjestelmän käyttö on helppoa eikä vaadi sinulta teknistä osaamista.

Kuulostaa hyvältä, eikö? Etenkin kokenut verkkokauppias, joka jo tietää, etteivät valmiskaupat hänen spesifejä vaatimuksiaan tue, todennäköisesti arvostaa Drupalin joustavuutta.

Räätälöitävyys ei kuitenkaan itsessään tuo vielä asiakkaalle arvoa, jos hän ei tiedä mitä haluaa ja tarvitsee. Niinpä laadimme Drupal Commercelle suuntaa-antavat valintaperusteet, joita vasten voit peilata yrityksesi liiketoiminnan kehitystarpeita.

Miksi ja milloin valita Drupal Commerce?

Drupal Commerce on varteenotettava vaihtoehto verkkokauppa-alustaksi ainakin seuraavissa tapauksissa:

Haluat käyttökokemukseltaan täysin yhtenevän verkkokaupan ja verkkosivuston.
Drupal Commerce on ainoa verkkokauppa-alusta, joka on rakennettu enterprise-tason julkaisujärjestelmän päälle. Kun valitset Drupalin, saat samalta luukulta sekä julkaisujärjestelmän että verkkokaupan – saumattomasti toisiinsa integroituina. Voit hallinnoida verkkosivustoa ja verkkokauppaa yhdessä ja samassa järjestelmässä.

Haluat korostaa sisältöjä, et tuotteita.
Kun kyse ei ole pelkästä suoraviivaisesta tuotteiden myynnistä vaan myös myyntiä tukevista markkinoinnillisista sisällöistä, verkkokauppajärjestelmän sisältävä julkaisujärjestelmä on ehdoton valinta. Drupal Commerce yhdistää erilaiset sisällöt ja tuotteet saumattomasti toisiinsa monipuolisten sisältömarkkinoinnin työkalujensa ansiosta. Pitkälle tuotteistetut verkkokaupparatkaisut eivät tähän taivu.

Verkkokauppasi tulee voida integroida erilaisiin taustajärjestelmiin.
Drupal Commercella onnistuu verkkokaupan integrointi oikeastaan mihin tahansa muuhun järjestelmään, kuten vaikkapa markkinoinnin automaatio-, tuotetiedonhallinta- tai asiakkuudenhallintajärjestelmään.

Yrityksesi tekee digitaalista kauppaa.
Kyse voi olla esimerkiksi jäsenpalvelusta tai tilauskanavasta – mistä tahansa digitaalisesta tuotteesta. Drupal Commerce tarjoaa kilpailijoitaan edistyksellisimmät työkalut näihin tarpeisiin, kuten vaikkapa lisenssien ja tiedostojen hallintaan.

Verkkokauppasi on suuri ja budjettisi lähentelee kuusinumeroista.
Drupal Commercella tuskin kannattaa rakentaa kovinkaan pientä ja yksinkertaista verkkokauppaa. Toki se soveltuu myös perinteisten, tuotemyyntiin keskittyvien verkkokauppojen alustaksi, mutta sen potentiaalista jää tällöin paljon hyödyntämättä eikä ratkaisu ole kustannustehokas. Monipuolisena ja joustavana järjestelmänä Drupal Commercella voidaan toteuttaa monimutkaisetkin kaupankäynnin kiemurat ja luoda rikkaita ostokokemuksia yhdistämällä kaupankäynti sisältöihin.

Haluat avoimen lähdekoodin ratkaisun.
Kun valitset Drupal Commercen, et maksa lisenssimaksuja etkä ole sidoksissa yhteen toimittajaan. Avoin lähdekoodi mahdollistaa kustannustehokkaan kehitystyön ja monipuoliset laajennusmahdollisuudet. Valtavan kehittäjäyhteisön ansiosta järjestelmä on erittäin korkealaatuinen, toimintavarma ja tietoturvallinen. Suljetut järjestelmät ovat tyypillisesti rajoittuneempia niin räätälöitävyyden, laajennettavuuden kuin ulkoasunkin osalta.

Haluat pitkäikäisen ratkaisun, joka kasvaa ja kehittyy liiketoimintasi mukana.
Tulevaisuus kannattaa pitää mielessä alustaa valittaessa. Juuri joustavuutensa ansiosta Drupal Commerce mukautuu verkkopalvelusi ja liiketoimintasi muuttuviin tarpeisiin, oli kyse sitten uudenlaisista sisällöistä, uusista kaupanteon tavoista, asiakaskohtaisista räätälöinneistä tai volyymin kasvusta.

Tutustu Drupal-ratkaisuihimme.

Tekstiä on päivitetty 24.4.2024.

Kuten Drupal-projektin perustaja ja vetäjä Dries Buytaert syyskuisessa State of Drupal -puheessaan totesi: “Drupal is for ambitious digital experiences. It isn’t about how big you start, it’s about how you hope to grow.” 

Haluatko tietää lisää Drupal Commercesta? Lähetä viesti, niin katsotaan, millä tavoin se voisi palvella sinun yrityksesi tavoitteita.