Nainen tietokoneen äärellä. Etualalla kahvikuppi.
12.04.2024
Kirsi Vatanen

Näin luot loistavan käyttökokemuksen verkkosivustollasi

Miksi yrityksesi verkkosivut ovat olemassa? Kysymys kuulostaa ehkä äkkiseltään tyhmältä, sillä nykypäivänä lienee jo selvää, ettei yritystä ole olemassa jos sitä ei löydy verkosta. Kuluttajat ovat siellä ja asiointi verkossa kasvaa entisestään. Mutta onko verkkopalvelusi todella asiakaslähtöinen? Palveleeko se enemmän asiakkaitasi vai yritystäsi?

Valtaosa yrityksistä uskoo tarjoavansa hyvän asiakaskokemuksen asiakkailleen, mutta harvemmin näkökulma on aidosti asiakaslähtöinen. 

Jos haluat sivustosi olevan muutakin kuin yrityksesi yhdentekevä käyntikortti perusinfoineen, mainospuheineen ja yhteystietoineen, sen on tuotettava asiakkaillesi arvoa. Ja jotta voit tuottaa arvoa, sinun on ymmärrettävä, mitä kohderyhmäsi arvostavat ja tarvitsevat.

Yrityksen näkökulmasta hyvä verkkopalvelu tavoittaa oikeat ihmiset, ja kävijät löytävät haluamansa ja tekevät halutut toimenpiteet.

Kävijän näkökulma on puolestaan tunnepitoisempi: hyvän verkkopalvelun on paitsi tuotettava arvoa, myös tunnuttava miellyttävältä ja vaivattomalta käyttää. Jos näin ei ole, asiakas on helposti menetetty. 

Kuinka hyvä käyttökokemus sitten verkossa luodaan? Nämä viisi askelta vievät jo pitkälle.

1. Osallista käyttäjät suunnitteluun

Turhan usein verkkopalveluita rakennettaessa unohdetaan käyttäjien tarpeet. Suunnitteluprosessissa kannattaa ehdottomasti hyödyntää käyttäjätestauksia ja -kyselyitä. Näin voidaan varmistaa, että tieto tarjotaan käyttäjille siinä muodossa, kuin he olettavat sen saavan.

2. Varmista hyvä käytettävyys

Käyttäjät arvostavat nopeaa ja vaivatonta asiointia. Parhaimmillaan verkkopalvelu on niin helppokäyttöinen, että navigointi sujuu intuitiivisesti.

Palvelun toiminnallisuuksia selkeytetään visuaalisilla elementeillä ja käyttäjiä ohjataan hienovaraisesti mutta selkeästi polulla eteenpäin kohti toivottua toimintaa.

3. Tarjoa aidosti hyödyllistä sisältöä

On tärkeää huomioida koko asiakaspolku yksittäisen ostotapahtuman sijaan. Miten auttaa kävijää siinä vaiheessa, kun hän vasta etsii ratkaisua ongelmaansa? Entä miten palvella asiakasta ostotapahtuman jälkeen? Miten saada asiakas palaamaan?

Unohda tuotteesi ja keskity ratkaisemaan ongelmia, joita käyttäjät kohtaavat polkunsa eri vaiheissa. Merkitykselliset sisällöt, joiden parissa asiakas viihtyy, ovat tässä valttia, olipa kyseessä sitten ajatuksia herättävä blogijuttu, opas, video, keskustelufoorumi tai vaikka reseptipankki. 

4. Vaikuta visuaalisuudella

Sivuston ulkoasun on heijastettava yrityksesi viestiä. Huomattava osa ensivaikutelmasta muodostuu sivuston visuaalisen ilmeen perusteella. Visuaalinen ilme on yksi tärkeimmistä työkaluista, joilla yritys pystyy vakuuttamaan asiakkaan ja herättämään hänessä luottamusta.

5. Panosta skaalautuvuuteen

Kun liiketoiminta kasvaa, verkkopalvelun käyttäjäkokemuksen tulee skaalautua sujuvasti mukana. Käyttäjälle on tärkeää, että palvelu toimii yhtenäisesti eikä hänen tarvitse opetella uusia asioita järjestelmän laajentuessa.

Hyvä käyttökokemus on merkittävä kilpailuetu, jonka merkitys yrityksen menestymiselle on alati kasvava. Se on asiakkaiden palvelua ja sillä luodaan asiakastyytyväisyyttä.

Verkkosivusto tulisi nähdä työkaluna asiakassuhteiden rakentamiseen ja hoitamiseen. Parhaimmillaan palvelusi ei ainoastaan tue yrityksen liiketoimintaa vaan se on itsessään tuottava liiketoimintamuoto, joka ilahduttaa asiakasta – niin paljon, että hän palaa sinne yhä uudestaan ja suosittelee sitä muillekin.

Jos haluat kehittää verkkosivustoasi tai sen käyttökokemus mietityttää, ota yhteyttä.

Blogiteksti on julkaistu alunperin vuonna 2016.

Kirjoittaja

Kirsi Vatanen

Marketing Manager
Mies kirjoittaa kannettavalla tietokoneella. Kuvan oikeassa alareunassa on lukko, jonka sisällä on ihmisen hahmo.
12.03.2024

EU:n datastrategia 2020-luvulla ja sen vaikutukset pilvipalveluihin

Strateginen kumppanimme UpCloud on johtava eurooppalainen pilvipalveluntarjoaja, jonka globaali pilvi-infrastruktuuri ulottuu neljälle mantereelle. UpCloud tarjoaa luotettavan ja eurooppalaiset tietosuojavaatimukset täyttävän modernin tuotevalikoiman, joka on saatavilla 13 datakeskuksesta.

Tämä vieraskynäkirjoitus käsittelee Euroopan Unionin (EU) lainsäädännön mukaisia pilvipalveluita ja avaa, kuinka UpCloud edistää EU-vaatimusten mukaista liiketoiminnan kehittämistä omilla pilviratkaisuillaan.

EU:n datastrategia

Euroopan unionin vuonna 2020 käynnistämän datastrategian tavoitteena on luoda reilut ja kilpailukykyiset sisämarkkinat datalle sekä rakentaa vahva oikeudellinen kehys tietosuojan, perusoikeuksien, turvallisuuden ja kyberturvallisuuden alalla. Datastrategiaan nojaten Euroopan komissio on käynnistänyt useita lainsäädäntöhankkeita datan ja digitaalisten palveluiden sääntelemiseksi. Tulevan lainsäädännön lisäksi jo aiemmin voimaantullut EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) sekä hiljattain päivitetty kyberturvallisuusdirektiivi (NIS2) kuuluvat EU:n datastrategian peruspilareihin.

Uusista lainsäädäntöhankkeista digimarkkinasäädös (Digital Markets Act, DMA), datahallintosäädös (Data Governance Act, DGA) ja datasäädös (Data Act) pyrkivät luomaan tehokkaasti toimivat ja kilpaillut sisämarkkinat datalle ja digitaalisille palveluille mm. avaamalla yritysten datavirtoja loppukäyttäjien ja muiden tahojen hyödynnettäväksi, kieltämällä epäreilujen sopimusehtojen yksipuolisen asettamisen määrätyissä sopimussuhteissa, sekä kieltämällä sopimuksellisten ja teknisten esteiden asettamisen datan siirtämiselle palveluntarjoajalta toiselle.

Digipalvelusäädös (DSA) puolestaan asettaa verkkopalveluiden tarjoajille, mukaan lukien pilvipalvelutarjoajille, velvollisuuden ottaa vastaaan ilmoituksia lainvastaisesta sisällöstä sekä velvollisuuden ryhtyä toimiin lainvastaisen sisällön poistamiseksi palvelustaan tultuaan sellaisesta tietoiseksi.

Tässä kirjoituksessa tarkastelemme yleisellä tasolla EU:n dataa ja digitaalisia palveluita koskevan lainsäädännön vaikutuksia pilvipalveluihin.

Vaikutukset pilvipalveluihin

Pilvipalvelutarjoajien kannalta keskeisimmät EU:n dataregulaatioon perustuvat vaatimukset muodostuvat tietosuoja-asetuksen, kyberturvallisuusdirektiivin sekä datasäädöksen asettamista velvoitteista.

Tietosuoja-asetus

Pilvipalvelutarjoajan, joka käsittelee henkilötietoja osana palveluaan jonkin toisen tahon puolesta, tulee täyttää tietosuoja-asetuksen henkilötietojen käsittelijälle asettamat vaatimukset sekä huolehtia mm. siitä, että palvelun ominaisuudet tukevat rekisteröityjen oikeuksien toteuttamista. Pilvipalvelutarjoajan kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti seuraavien vaatimusten täyttymiseen ja niiden arviointiin.

Palveluntarjoajan ja asiakkaan tulee sopia kirjallisesti henkilötietojen käsittelystä tietosuoja-asetuksen mukaisella henkilötietojenkäsittelysopimuksella (data processing agreement, DPA). Tietosuoja-asetus määrittelee melko tarkasti henkilötietojenkäsittelysopimuksen sisällön, ja tavanomaista onkin, että palveluntarjoaja sisällyttää vaaditut sopimuslausekkeet omiin palveluehtoihinsa.

Henkilötietojen siirtäminen Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolelle vaatii aina tietosuoja-asetuksessa määritellyn siirtoperusteen olemassaoloa. Pilvipalvelutarjoajan on tärkeää ymmärtää omaan palveluun liittyvät datavirrat, datan säilyttämiseen käytettävien palvelinten fyysinen sijainti, sekä data käsittelyyn mahdollisesti osallistuvat alihankkijat ja muut kolmannet tahot. Vain tämän pohjalta on mahdollista uskottavasti vastata mahdollisiin dataan ja sen sijaintiin liittyviin asiakasvaatimuksiin.

Henkilötietojen käsittelijä on velvollinen toteuttamaan henkilötietojen suojaamiseksi tarvittavat tekniset ja organisatoriset suojatoimenpiteet, kuten pääsynhallintajärjestelmän käyttöönotto, palomuuri- ja antivirus-ohjelmistojen ajantasaisuudesta huolehtiminen sekä käsiteltävien tietojen kryptaaminen. Vaikka tietosuoja-asetus ei tarkemmin määrittele, mitä nimenomaisia toimenpiteitä palveluntarjoajien on toteutettava, on selvää, että tietoturvan vaatimustaso on nykymaailmassa asetettava korkealle.

NIS2

Kyberturvallisuudesta huolehtiminen ei jatkossa rajoitu pelkästään henkilötietojen käsittelyyn. Tuoreen kyberturvallisuusdirektiivin (NIS2) kansallinen täytäntöönpano Suomessa etenee aikataulun mukaisesti. Lain kyberturvallisuuden riskienhallinnasta on määrä astua voimaan lokakuussa 2024. Kyberturvallisuuslaki tulee asettamaan korkeatasoiset kyberturvallisuuden riskienhallintavaatimukset sekä raportointivelvoitteet muun muassa digitaalisen infrastruktuurin ja digitaalisten palveluiden tarjoajille, joihin pilvipalvelut luonnollisesti luetaan mukaan. Käytännössä vaatimusten täyttäminen edellyttää yrityksissä tietoturvanhallintajärjestelmän luomista.

Data Act

Vuonna 2025 voimaanastuva EU:n datasäädös tulee vaikuttamaan merkittävästi pilvipalveluntarjoajien ja asiakkaiden väliseen suhteeseen. Datasäädöksen tarkoituksena on estää ja purkaa toimittajaloukkuja, joissa pilvipalvelutarjoaja pyrkii estämään asiakasta vaihtamasta toimittajaa erinäisin sopimuksellisin tai teknisin keinoin. Datasäädös kieltää yksipuolisesti asetetut epäreilut sopimusehdot ja velvoittaa pilvipalvelutarjoajat tukemaan asiakasta palveluntarjoajan vaihtamistilanteissa.

Yhteenveto

Vaikka dataa ja digitaalisia palveluita koskevan EU-regulaation määrä voi hetkittäin tuntua päätähuimaavalta, pitkällä aikavälillä regulaation tuomat muutokset data- ja digimarkkinoihin sekä alan yritysten kyberturvallisuuden parantaminen on kaikkien eurooppalaisten etu. Selvää on ainakin, että EU:n datastrategiaan sisältyvien lainsäädäntöhankkeiden mukanaan tuomien velvoitteiden toteuttaminen vaatii pilvipalveluntarjoajilta merkittäviä panostuksia compliance- ja tietoturvatoimintoihin.

Eurooppalainen pilviratkaisu

UpCloud on suomalainen, moderneja pilvipalveluita tarjoava yritys, joka haastaa ulkomaiset jätit tarjoamalla uskottavan ratkaisun datan sijainti- ja käsittelyvaatimuksiin ja panostamalla eurooppalaiseen yksityisyydensuojaan ja korkeatasoiseen tietoturvaan. Keskeisimpiin tuoteominaisuuksiin kuuluvat kilpailukykyiset hinnat ja ripeä asiakaspalvelu ongelmatilanteissa.

UpCloudin lähestymistapa ja selkeä vastuunjako korostaa asiakkaan omaa omistajuutta ja hallintaa datalle ja mahdollistaa vaatimusten mukaisen liiketoiminnan kehittämisen. Asiakkaat hallitsevat pilvi-infrastruktuurissamme säilyttämiään tietoja, valitsemassaan maassa ja datakeskuksessa. UpCloudin lisäpalvelut helpottavat EU-vaatimusten mukaisen liiketoiminnan kehittämisen joustavasti ja kustannustehokkaasti laadusta tai nopeudesta tinkimättä.

Sertifioitua tietoturvaa

Kun liiketoimintaa rakennetaan pilvipalveluiden varaan on tärkeää hahmottaa koko alihankintaketju ja sen tuomat riskit ja vastuut. Valitsemalla yhteistyökumppaniksi sertifioidun palveluntarjoajan, jota arvioidaan jatkuvasti kolmansien osapuolien toimesta, voit varmistua siitä, että toimitusketjusi on myös jatkuvasti kehittyvien vaatimusten mukainen.

UpCloud sekä käyttämämme datakeskukset ovat ISO 27001 -sertifioituja. Tämä kansainvälinen standardi merkitsee korkeatasoisen tietoturvanhallintajärjestelmän ylläpitämistä ja sitoutumista sen kehittämiseen.

Olemme myös CISPE:n jäseniä ja täytämme CISPE:n eurooppalaisille pilvipalvelutarjoajille asettamat vaatimukset. Cloud Infrastructure Services Providers in Europe (CISPE) on voittoa tavoittelematon järjestö, jonka vaatimukset keskittyvät jatkuvasti kehittyviin EU:n tietosuoja- ja tietoturvaperiaatteisiin.

Jatkuvaa parantamista

UpCloudilla on käytössään haavoittuvuuksien tunnistamiseen palkkio-ohjelma tietoturvatutkijoille, ja tarjoamme kaikille kanavan mahdollisten ongelmien raportointiin. Uskomme avoimeen vuoropuheluun asiakkaidemme kanssa turvallisuuskäytäntöjemme osalta – jos sinulla on kysyttävää, vastaamme mielellämme.

Suoritamme säännöllisesti ulkoisia testauksia, tarkastuksia ja auditointeja pyrkien jatkuvasti parantamaan ja mukauttamaan palveluamme vastaamaan kehittyviä uhkakuvia. Sitoutumisemme sisältää kokonaisvaltaisen lähestymistavan riskienhallintaan. Emmekä keskity vain tuotteisiin; turvallisuuden kehitysohjelmamme kattaa ihmiset, prosessit ja teknologian.

Kirjoittajat
Jukka Seppänen, CISO, UpCloud
Janne Silvonen, General Counsel, DPO, UpCloud

Neljä ihmistä istuu pöydän äärellä ideoimassa uutta. Taustaseinän taululla punaisia ja keltaisia post-it-lappuja.
28.02.2024

Miksi palvelumuotoilun tulee olla kiinteä osa verkkopalvelu-uudistusta

Tervetuloa lukemaan vieraskynäkirjoitusta, jossa valotamme palvelumuotoilun merkitystä digitaalisessa palvelukehityksessä ja sen roolia räätälöityjen verkkopalveluiden toteuttamisessa. Kirjoittajana toimii palvelumuotoilija Riku Wirta Don & Brancosta, joka tekee tiivistä yhteistyötä kanssamme vaativissa verkkopalveluhankkeissa.

Palvelumuotoilu räätälöityjen verkkopalveluiden kehittämisessä

Digitaalinen palvelukehitys on nykypäivän liiketoiminnassa keskeinen tekijä haluttujen tulosten saavuttamisessa. Yritysten on kyettävä tarjoamaan käyttäjilleen toimivia ja houkuttelevia palveluita, jotka vastaavat heidän tarpeisiinsa ja odotuksiinsa. Palvelumuotoilu on tässä avainasemassa, sillä palvelumuotoilun keinoja hyödyntämällä saadaan tuotettavan palvelun kannalta tärkeimmät elementit selville liiketoiminnallisten tavoitteiden sekä loppukäyttäjän näkökulmasta.

Joustavuus ja ketterä lähestymistapa ovat keskeisiä elementtejä palvelumuotoilussa. Sen avulla voidaan nopeasti reagoida muuttuviin tarpeisiin ja asiakaspalautteeseen, mikä mahdollistaa iteratiivisen kehityksen ja varmistaa, että kehitettävät palvelut vastaavat todellisia käyttäjätarpeita. Tiivis yhteistyö eri sidosryhmien välillä, kuten asiakkaiden, kehittäjien ja suunnittelijoiden välillä, on välttämätöntä parhaiden tulosten saavuttamiseksi.

Druidin tapa hyödyntää avointa lähdekoodia on yksi tapa, jolla voimme toteuttaa laadukkaita verkkopalveluita tehokkaasti ja taloudellisesti. Don & Branco on tärkeä osa Druidin palvelukokonaisuutta, jossa keskitymme olennaiseen eli palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen, samalla kun varmistamme niiden teknisen toteutettavuuden ja yhteensopivuuden.

Kenelle palvelumuotoilua tulee oikeasti tehdä?

Vaikkakin tilaajan kannalta olennaisten liiketoiminnallisten tavoitteiden selvittäminen ja erilaisten työpajojen pitäminen ovat usein palvelumuotoiluprojektien keskiössä, niin onnistuneen hankkeen kannalta on hyvä muistaa, että palvelumuotoilua tulee tehdä aina ensisijaisesti loppuasiakkaille eikä itse tilaajalle. Loppuasiakkaat ovat loppujen lopuksi ne, jotka käyttävät palveluita ja joiden tarpeet on tarkoitus täyttää. Tilaajan näkökulmasta on helppo unohtaa loppukäyttäjän tarpeet, mutta palvelumuotoiluun keskittyessämme varmistamme, että lopputulos on käyttäjäystävällinen ja vastaa todellisiin tarpeisiin. Tyytyväiset loppuasiakkaat tarkoittavat pitkäaikaisempia asiakassuhteita, parempaa palvelun käyttöastetta ja lopulta yrityksen menestystä.

Palvelumuotoilu vaatii teknistä taituruutta ja innovatiivista ajattelua. Me Don & Branco -tiimissä olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota asiakkaillemme tinkimättömän laadukkaita palveluita yhdessä Druidin kanssa. Yhdistämällä teknisen osaamisen, luovuuden ja asiakaslähtöisyyden voimme luoda verkkopalveluita, jotka eivät ainoastaan täytä käyttäjien tarpeita, vaan ylittävät niiden odotukset.

Yhteenvetona voidaan todeta, että palvelumuotoilu on olennainen osa digitaalista palvelukehitystä. Se mahdollistaa joustavan, ketterän ja asiakaslähtöisen lähestymistavan, joka säästää rahaa, tekee oikeita asioita ja tuottaa haluttuja palveluita. Yhteistyössä Druidin kanssa voimme varmistaa, että asiakkaidemme tarpeet ovat aina keskiössä ja että lopputuloksena syntyy verkkopalveluita, joita halutaan käyttää.

Riku Wirta

Riku Wirta
Business Development Director
Don & Branco Oy

A pile of colorful Lego bricks with some of the bricks being assembled into an unfinished house. The house should be partially built, showing an incom Large.
22.02.2024
Tuukka Turu

Modernin verkkokehityksen rakennuspalikat – web-komponentit

Verkkokehityksen kiivas tahti vaatii jatkuvaa innovointia ja tehokkuutta. Kehittäjät etsivät aktiivisesti uusia tapoja virtaviivaistaa työnkulkuaan ja parantaa käyttäjäkokemusta. Yksi merkittävistä kehitysaskelista on ollut web-komponenttien esiinmarssi.

Nämä kompaktit ja monikäyttöiset elementit tarjoavat kehittäjille uudenlaisen lähestymistavan verkkosovellusten rakentamiseen sekä voimakkaan työkalupakin modulaaristen ja ylläpidettävien käyttöliittymien luomiseen.

Mitä ovat web-komponentit?

Ytimessään web-komponentit ovat joukko standardoituja teknologioita, jotka mahdollistavat kehittäjille määrittää omia HTML-elementtejä. Koostuen kolmesta pääteknologiasta – Custom Elements, Shadow DOM ja HTML Templates – web-komponentit mahdollistavat kapseloitujen, uudelleenkäytettävien komponenttien luomisen, jotka voidaan saumattomasti integroida lähes mihin tahansa verkkosovellukseen.

Miten web-komponentteja luodaan?

Yksinkertaisimmillaan custom-elementtejä voidaan luoda Vanilla JavaScriptillä. Tämä ei kuitenkaan ole tehokkain tai houkuttelevin tapa komponenttien luontiin. Onneksi tarjolla on kirjastoja, jotka mahdollistavat tehokkaan ja käyttäjäystävällisen tavan luoda komponentteja.
Lit.dev on Googlen tukema kirjasto, joka nostaa suosiotaan ja tarjoaa erinomaisen lähtökohdan omien komponenttien kehitykselle. StencilJS puolestaan on Ionic-organisaation kehittämä kirjasto web-komponenttien kehitykseen.

Missä voidaan käyttää web-komponentteja?

Web-komponentteja voidaan käyttää monissa eri yhteyksissä, aina yksinkertaisista verkkosivustoista monimutkaisiin yhden sivun sovelluksiin (SPA). Ne ovat erityisen hyödyllisiä tilanteissa, joissa tarvitaan modulaarisia, uudelleenkäytettäviä elementtejä eri osiin sovellusta tai kun rakennetaan komponenttikirjastoja laajamittaiseen käyttöön.

Web-komponentit ja design-systeemit

Design-systeemit ovat saavuttaneet suosiotaan suurempien organisaatioiden keskuudessa, missä tarve yhdenmukaiselle visuaaliselle tyylille useiden palveluiden kesken on tärkeää. Tähän web-komponentit tarjoavat ihanteellisen välineen niiden toteuttamiseen.

Design-systeemit ovat kokoelma määriteltyjä komponentteja, tyylejä ja ohjeita, jotka mahdollistavat yhdenmukaisen ulkoasun ja käyttäytymisen kaikissa sovelluksen osissa.

Web-komponentit sopivat luontevasti osaksi design-systeemeitä tarjoten selkeitä, modulaarisia ja helposti uudelleenkäytettäviä rakennuspalikoita, jotka tukevat aina oikeaa visuaalista tyyliä ja ennen kaikkea ovat toimivia ja saavutettavia elementtejä. Tällä tavoin ne edistävät yhdenmukaisuutta ja tehokasta suunnittelun toteuttamista eri käyttötapauksissa. Lisäksi web-komponenttien käyttö mahdollistaa komponenttien vaivattoman päivittämisen ja ylläpidon, mikä tekee design-systeemeistä entistä dynaamisempia ja joustavampia.

Miksi käyttää web-komponentteja?

On useita vakuuttavia syitä omaksua web-komponentit nykyaikaisessa verkkokehityksessä:

  1. Uudelleenkäytettävyys: Web-komponentit mahdollistavat uudelleenkäytettävien elementtien luomisen, vähentäen turhaa toistoa ja edistäen kooditehokkuutta.
  2. Modulaarisuus: Funktionaalisuuden kapselointi erillisiin komponentteihin mahdollistaa suuremman modulaarisuuden, mikä tekee koodin hallinnasta ja ylläpidosta helpompaa.
  3. Yhteensopivuus: Web-komponentit ovat yhteensopivia eri kehys- ja kirjastoympäristöjen kanssa, tarjoten joustavuutta ja yhteensopivuutta erilaisissa kehitysympäristöissä.
  4. Kapselointi: Shadow DOM varmistaa kapseloinnin, estäen tyyli- ja käyttäytymiskonflikteja komponenttien ja ympäröivän sivun välillä.
  5. Standardointi: W3C-standardina web-komponentit nauttivat laajasta tuesta moderneissa selaimissa, varmistaen yhdenmukaisuuden ja luotettavuuden verkkokehitysprojekteissa.

Millaisiin haasteisiin voi törmätä?

Vaikka web-komponentit tarjoavat lukuisia etuja, niiden mukana tulee myös haasteita:

  • Selainten tuki: Web-komponenttien tuki on laajaa, mutta vanhemmat selaimet voivat puuttua täydellisestä yhteensopivuudesta, mikä voi vaatia polyfillejä tai varajärjestelyjä.
  • Monimutkaisuus: Web-komponenttien kehittäminen ja hallinta voivat aiheuttaa monimutkaisuutta, erityisesti tiimeille, jotka eivät ole vielä täysin perehtyneet teknologiaan.
  • Suorituskykykuormitus: Riippuen toteutuksesta, web-komponentit voivat aiheuttaa suorituskykykuormitusta, erityisesti suurissa komponenttimäärissä.
  • Mahdolliset SEO-haasteet: Toteutustavasta riippuen SEO voi osoittautua haasteeksi. Hakukoneiden crawlereilla voi olla vaikeuksia lukea Shadow DOM -elementtejä, sillä ne edellyttävät JavaScriptin prosessointia. Tämä haaste voidaan kuitenkin usein ratkaista esimerkiksi server-side renderöinnillä, mikäli sovellusarkkitehtuuri sen mahdollistaa.

Web-komponenttien edut ja haitat

Edut:

  • Uudelleenkäytettävyys ja modulaarisuus edistävät kooditehokkuutta.
  • Yhteensopivuus varmistaa sovellusten toimivuuden eri kehys- ja kirjastoympäristöissä.
  • Kapselointi estää tyyli- ja käyttäytymiskonflikteja.
  • Standardointi edistää yhdenmukaisuutta ja luotettavuutta.

Haitat:

  • Selainten tuki voi vaihdella, mikä saattaa vaatia polyfillejä tai varajärjestelyjä.
  • Kehittäminen ja hallinta voivat olla monimutkaisia, etenkin aloittelijoille.
  • Suorituskyvyn osalta selaintasolla voi ilmetä haasteita laajoissa kokonaisuuksissa.

Tämä on napakka ylemmän tason katsaus web-komponentteihin. Seuraavassa osassa pureudumme pintaa syvemmälle ja tarkastelemme teknisempää puolta.

Kirjoittaja

Tuukka Turu

Front-end Developer
Kaksi naista istuu työpöydän ääressä. Molemmat katsovat kameraan.
05.02.2024

Kerralla useampi harjoittelija – säästä aikaa ja rahaa!

Harjoittelupaikkojen tarjoaminen opiskelijoille on monille it-alan yrityksille tuttu juttu. Isommilla yrityksillä on tätä varten omat trainee-ohjelmansa, kun taas monessa pienemmässä organisaatiossa on tapana ottaa yksi harjoittelija kerrallaan. Tässä blogikirjoituksessa kerromme miksi useamman harjoittelijan ottaminen kerrallaan voi olla harkitsemisen arvoista myös muille kuin isoille yrityksille.

Oppilaitosyhteistyön kautta uusia devaajia

Yritysten motiivi tehdä oppilaitosyhteistyötä liittyy usein tarpeeseen varmistaa osaavan henkilökunnan riittävyys tulevaisuudessa. Harjoittelujakson aikana opiskelija ja työnantaja voivat tutustua toisiinsa ilman velvoitteita, minkä jälkeen rekrytointipäätöksen tekeminen on puolin ja toisin riskittömämpää kuin tavallisissa avoimien paikkojen rekrytoinneissa.

Business College Helsinki on järjestänyt viiden vuoden ajan aikuisille alanvaihtajille tarkoitettua koodaajakoulutusta (Full Stack Web Developer Program). Koulutuksessa keskeisessä roolissa on projektityöskentely ja asioita opitaan nimenomaan tekemällä. Tärkeää on myös mukana olevan kumppaniyrityksen panos: yritys on vahvasti mukana opintojen loppupuolella toteutettavassa projektissa. Druid on toiminut englanninkielisen koulutuksemme kumppaniyrityksenä useampana vuonna ja ollut mukana sparraamassa opiskelijoitamme heidän projekteissaan.

Projektikumppaniroolin lisäksi Druid on tarjonnut harjoittelumahdollisuuksia Business Collegen opiskelijoille. Suurin osa näistä opiskelijoistamme on työllistynyt yritykseen harjoittelujakson jälkeen.

Yhdessä tekemistä ja tukemista

Koodaajakoulutuksen opiskelijat tottuvat jo koulutuksen aikana tiimimäiseen työskentelytapaan. Intensiivinen ja käytännönläheinen koulutus on täysipäiväistä, joten ryhmä (maksimissaan 30 opiskelijaa) oppii vuoden aikana tuntemaan hyvin toisensa ja työskentelytapansa. Kun useampi opiskelija päätyy samaan harjoittelupaikkaan yhtä aikaa, he pystyvät olemaan toistensa tukena eri tilanteissa. Keskinäinen yhteys on syntynyt jo opintojen aikana. Moni työnantaja onkin kokenut, että useamman harjoittelijan porukka jopa vähentää yrityksen muun henkilöstön opastukseen ja neuvomiseen kuluvaa aikaa.

Tammikuussa 2023 Druidilla aloitti harjoittelun samaan aikaan viisi Business Collegen koodaajakoulutuksen opiskelijaa. Mainiosti sujuneen harjoittelujakson jälkeen he kaikki jatkoivat yrityksen työntekijöinä. Myös seuraavat kolme Business Collegen opiskelijaa aloittivat tammikuussa 2024 Druidin uusina harjoittelijoina.

Uutta intoa ja energiaa

Harjoittelijat vaikuttavat omalta osaltaan heitä ympäröivään organisaatioon. Yksikin uusi ihminen voi tuoda mukanaan uusia ideoita ja näkökulmia, mutta vaikutus on ymmärrettävästi moninkertainen silloin kun tulijoita on useampi. Ryhmä opiskelijoita tuo mukanaan uutta elämää, ja usein näiden tulokkaiden into ja energia herättelevät myös talossa pidempään olleita.

Aina harjoittelujakso ei syystä tai toisesta johda työpaikkaan samassa organisaatiossa. Koulutuksen järjestäjänä haluamme korostaa sitä, että harjoittelupaikkojen tarjoaminen opiskelijoille on jo itsessään erittäin arvokas asia. Se on yritysvastuun kantamista mitä suurimmassa määrin.

Kirjoittajat
Margit Tennosaar, Web Development Teacher, Business College Helsinki
Marja Wallinmaa, Business & Communications Partner, Business College Helsinki

Tarmo
16.01.2024

Druidin yhteisöllisyys vetää puoleensa: Palaajan ajatuksia

Tänä syksynä ohjelmistokehittäjämme Tarmo palasi takaisin Druidille lähes kahden vuoden tauon jälkeen. Olemme iloisia saadessamme tiiminjäsenemme takaisin, sillä Tarmo on arvokas lisä porukkaamme. Miksi työntekijän paluu voi olla yritykselle kullanarvoista?

Palaavan työntekijän merkitys on enemmän, kuin vain avoimen paikan täyttäminen. Entinen työntekijä sujahtaa usein helposti takaisin, sillä hän tuntee jo yrityksen kulttuurin, prosessit ja työtavat, mikä tekee paluusta sujuvaa ja säästää aikaa verrattuna uuden henkilön perehdyttämiseen. Tarmon paluu sujui mutkattomasti. 

“Druidin toimisto oli aiempaa pienempi, mutta muuten mikään ei ollut muuttunut. Uudet työntekijätkin olivat druidimaisia tyyppejä.”

Nopea integroituminen

Palanneet työntekijät pääsevät nopeasti takaisin työrytmiin, ja jatkavat usein siitä, mihin jäivät. Näin oli myös Tarmon kohdalla. Hän aloitti välittömästi uuden projektin parissa ja tarjosi samalla arvokasta tukea ja osaamista Druidin support-tiimille.

Tauon aikana kertyneet uudet kokemukset ja taidot tuovat lisäarvoa tiimin kasvulle, innovoinnille ja ongelmanratkaisuun. Tarmo toi mukanaan myös arvokasta teknistä kokemusta mm. skaalautuvien ohjelmistojen kehittämisestä TypeScriptin ja Googlen palveluiden avulla.

Yhteisöllisyys vetää puoleensa

Tarmon päätös palata Druidille perustui vahvasti yrityksen yhteisöllisyyteen. “Ihmiset ovat parasta Druidilla. Täällä on oikeasti yhdessä tekemisen ja auttamisen kulttuuri, jossa kollegat ovat ystäviä ja perhettä.” 

Työntekijän paluu luo myös positiivista ilmapiiriä ja nostaa tiimin henkeä. Paluun tukeminen osoittaa myös palaavalle työntekijälle, että häntä arvostetaan, mikä puolestaan vahvistaa entisestään hänen sitoutumistaan yritykseen. 

Tarmo toteaa tulleensa jäädäkseen. ”Ei se aina vaihtamalla parane. Kokemus oli hyvä, mutta nyt olen oikeassa paikassa.”

Tervetuloa takaisin Druidille, Tarmo! 

Ps. Etsimme jatkuvasti mukavia kollegoita joukkoomme. Mikäli sinäkin arvostat yhteisöllisyyttä Tarmon lailla, käy kurkkaamassa lisätietoja urasivultamme!

Data-analytiikkakuvioita tietokoneen näytöllä. Kädet lepäävät näppäimistöllä
09.01.2024
Erika Vanhala

Mitä Matomo-analytiikka kertoo?

Matomo on avoimen lähdekoodin työkalu, jolla seuraat ja analysoit verkkosivustosi liikennettä, kuten kävijöiden määrää, lähteitä, sivulatauksia ja käyttäytymistä.

Matomon datasta näet, montako kävijää verkkosivustollasi on ollut tiettynä ajanjaksona ja mistä lähteestä kävijät tulevat sivustollesi. Data avaa myös kävijöiden käyttäytymistä eri päätelaitteilla, sijainnin sekä ostotapahtumia. Tiedät lisäksi miten tehokkaasti eri sosiaalisen median kanavat tuovat liikennettä sivustollesi.

Data kertoo millä sivuilla kävijät vierailevat, miten pitkään he viettävät aikaa kullakin sivulla ja miten he liikkuvat sivustolla. Tiedon avulla voit parantaa sivustosi käyttökokemusta ja tehdä siitä entistä houkuttelevamman kävijöille.

Data-analytiikka on verkkopalvelusi kehityksen selkäranka

Analytiikan avulla tiedät mistä kävijät sivustollesi tulevat, ja voit kohdentaa markkinointiasi niihin lähteisiin. Heatmap-data visualisoi missä kohtaa sivua käyttäjät poistuvat ja mitä linkkejä he klikkaavat, joten saat konkreettista tietoa miten voit muokata sivujesi sisältöä entistä houkuttelevammaksi. Voit myös luoda erilaisia versioita otsikoista, teksteistä tai kuvista, ja selvittää a/b-testien avulla mikä versio toimii parhaiten.

Markkinointikampanjoiden tehokkuuden seuranta on helppoa, sillä näet kuinka monta kävijää kampanjasi on tuonut verkkosivustollesi ja kuinka moni heistä on tehnyt toivotun toiminnon, kuten ostanut tuotteen tai tilannut uutiskirjeeseen.

Matomon raportit ovat helppolukuisia, tarpeiden mukaan räätälöitäviä ja informatiivisia myös sisäisille sidosryhmille.

Matomo-analytiikka on mielestäni tehokas työkalu, joka antaa arvokasta tietoa verkkosivustosi liikenteestä. Tiedon avulla voit kohdentaa markkinointiasi oikein, parantaa verkkosivuston käyttökokemusta ja tehdä siitä houkuttelevamman kävijöille, samalla varmistaen käyttäjien yksityisyyden suojan.

Matomo on fiksu ratkaisu organisaatiolle, joka haluaa seurata ja optimoida verkkosivustonsa suorituskykyä turvallisesti sekä omistaa oman datansa.

Haluatko kuulla miten Matomo sopii osaksi verkkosivustoanne? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Kirjoittaja

Erika Vanhala

Project Manager
Nainen ja mies istuvat sohvalla ja tutkailevat tietokoneen näytöltä Matomo-analytiikan raporttia
14.11.2023
Erika Vanhala

Datavastuullinen Matomo-analytiikka

Matomo on erityisesti julkisten organisaatioiden suosima, GDPR-ystävällinen verkko- ja sivustoanalytiikan työkalu.

Matomo-analytiikka tarjoaa monipuolisen ja tehokkaan ratkaisun, joka auttaa ymmärtämään verkkosivustosi tehokkuutta ja kävijöiden käyttäytymistä. Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme Matomo-analytiikan hyötyjä ja mahdollisuuksia.

Datan täysi omistajuus ja tietosuoja

Yksi Matomo-analytiikan suurimmista vahvuuksista on sen tarjoama täysi omistajuus kerättyyn dataan. Toisin kuin monet muut analytiikkaratkaisut, Matomo ei jaa dataasi kolmansille osapuolille, eikä sitä hyödynnetä esimerkiksi markkinointitarkoituksissa.

Käyttämällä Matomoa sivustoanalytiikassa kerrot asiakkaillesi kunnioittavasi heidän oikeuttaan yksityisyyteen etkä joudu pohtimaan, onko käyttämäsi ratkaisu yhteensopiva kulloinkin voimassa olevien kansainvälisten sopimusten mukaan. Matomoa voit käyttää joko GDPR-yhteensopivassa pilvipalvelussa tai asentaa sen täysin myös omille palvelimille.

Evästeetön seuranta

Matomo-analytiikan avulla voit päättää käyttääkö verkkosivustosi evästeitä. Mikäli valitset evästeettömän seurannan, tarjoat paremman käyttäjäkokemuksen vapauttamalla kävijän evästebannereiden klikkaamiselta.

Evästeetön seuranta perustuu toteutuneisiin verkkosivukäynteihin, eikä kävijöitä voi profiloida esimerkiksi palaaviksi kävijöiksi. Voit silti yhä seurata mitkä ovat suosituimmat sivut, mitä toimia sivuillasi tehdään sekä sivustolla tehtyjä ostoja. Matomo ei hyödynnä datanäytemenetelmää (data sampling), vaan jokaisesta vierailijasta kerätään dataa samanarvoisesti, joten siitä tehdyt johtopäätökset ovat luotettavia.

Räätälöitävät raportit ja helppo käytettävyys

Matomo sisältää kaikki olennaiset mittarit verkkosivustosi tehokkuuden arviointia varten. Voit helposti seurata sivujen katselukertoja, mistä vierailijat tulevat ja konversioita, kuten lomakkeiden täyttöä, sekä paljon muuta. Raportit ovat helposti visualisoitavissa tarpeittesi mukaisiksi. Raportointi on intuitiivista ja helppoa, ja datan analysointi vaivatonta.

Avoin lähdekoodi ja yhteisön tuki

Avoimen lähdekoodin analytiikkaratkaisuna Matomo on vapaasti saatavilla ja muokattavissa täysin tarpeittesi mukaiseksi. Lisäksi Matomolla on maailmanlaajuinen aktiivinen yhteisö, joka tarjoaa tukea ja kehittää jatkuvasti ratkaisua. Saat automaattisesti käyttöösi kaikki tuoreimmat päivitykset.

Noudatat tiukimpia datalakeja

Matomo-analytiikka on suunniteltu noudattamaan tiukimpia yksityisyydensuojastandardeja, kuten Euroopan unionin jäsenvaltioita ohjaavaa GDPR:ää, yhdysvaltalaista HIPAA ja brittiläistä PECR:ää. Matomo mahdollistaa datan keräämisen laillisesti ja samalla kunnioittaa käyttäjien yksityisyyttä.

Matomo skaalautuu tarpeittesi mukaan, ja on fiksu valinta organisaatioille, joilla on erityisiä vaatimuksia datankäsittelylle, kuten julkiselle sektorille, terveydenhuollon toimijoille, pankeille ja vakuutusyhtiöille.

Haluatko kuulla miten Matomo sopii osaksi ratkaisuanne? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Kirjoittaja

Erika Vanhala

Project Manager
Kannettava tietokone on pöydällä. Näytöllä näkymä Mautic-ohjelmistosta.
17.10.2023
Kirsi Vatanen

Mautic on helppokäyttöinen ja tehokas markkinointiautomaatiojärjestelmä

Avoimen lähdekoodin Mautic on käyttäjäystävällinen ja skaalautuva markkinoinnin työkalu. Sen avulla automatisoit markkinoinnin toimintoja ja kohdistat oikeat toimenpiteet oikeaan kohderyhmään oikeaan aikaan sekä mittaat kätevästi toimenpiteiden tuloksia. Niihin pääset pureutumaan suoraan etusivulta.

Mautic tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia, jotka auttavat parantamaan markkinointisi tehokkuutta. Näitä ovat muun muassa:

Kontaktien hallinta: Kerää uusia kontakteja ja hallitse yhteystietoja, kuten sähköpostiosoitteita, osoitetietoja ja puhelinnumeroita.

Segmentointi: Luo helposti segmenttejä kontakteistasi erilaisten kriteerien, kuten kiinnostuksen kohteiden tai verkkosivulla tapahtuvan käyttäytymisen perusteella. Näin voit kohdistaa toimenpiteet oikeaan kohderyhmään oikea-aikaisesti. Voit myös tarvittaessa helposti säätää toimenpiteitä kampanjan aikana. Tämä auttaa parantamaan markkinoinnin tehokkuutta ja saavuttamaan parempia tuloksia.

Kampanjanhallinta: Luo ja hallitse monikanavaisia markkinointikampanjoita, joiden osa-alueita voivat olla esimerkiksi sähköposti- ja tekstiviestit, kampanjasivut sekä sosiaalisen median aktiviteetit.

Automaatio: Automatisoi toimintoja, kuten sähköpostien lähettämistä, laskeutumissivujen luontia ja kontaktien seurantaa, ja vapauta aikaa sekä resursseja muihin tärkeisiin tehtäviin.

Liidien pisteytys: Pisteytä kontaktien verkkosivuilla tekemiä toimintoja ja kerättyjä profiilitietoja ennalta määritellyillä numeerisilla arvoilla. Hyödynnä tietoa esimerkiksi liidien hoivaamisessa ja personoiduissa kampanjoissa. Pisteytys tarjoaa myös myynnille ja muille sisäisille sidosryhmille hyödyllistä tietoa kontaktin käyttäytymisestä.

Raportointi: Seuraa markkinointikampanjoiden tuloksia ja mittaa niiden tehokkuutta helposti muokattavien raporttien avulla.

Neljä esimerkkiä Mauticin käytöstä

Tukena brändin tunnettuuden kasvattamisessa: Luo personoituja kampanjoita eri ostoputken vaiheessa oleville kontakteille ja tarjoa heille kiinnostavaa sisältöä.

Liidien luominen: Luo lomakkeita, joiden avulla keräät muun muassa ilmoittautumisia ja sisällöistä kiinnostuneita kontakteja eli liidejä sekä vastaanotat yhteydenottoja.

Myynnin edistäminen: Luo sähköpostikampanjoita, jotka hoivaavat markkinointiliideistä myyntiliidejä. Ota myynti mukaan suunnittelemaan, jotta myynnillä ja markkinoinnilla on yhteinen näkemys mikä on markkinointi- ja myyntiliidi.

Asiakaspalvelun parantaminen: Automatisoi asiakaspalveluprosesseja, kuten asiakastietojen hallintaa ja kysymyksiin vastaamista. Tarjoa asiakkaallesi sisältöä, joka auttaa häntä saamaan enemmän irti investoinnistaan.


Mautic markkinoinnin automaatiojärjestelmä on oiva apuväline markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisessa. Se taipuu hyvin vaativampiinkin tarpeisiin ja on integroitavissa Drupal-ratkaisuihin.

– Mautic sopii hyvin asiakkaille, jotka haluavat omistaa oman datansa, suosivat avointa lähdekoodia tai käsittelevät suurta liidien määrä. Asiakkaan itse omistamassa järjestelmässä kulurakenne on erilainen esimerkiksi HubSpotiin verrattuna, toteaa toimitusjohtamme Mikko Hämäläinen.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kirjoittaja

Kirsi Vatanen

Marketing Manager
15.05.2023
Pasi Järnstedt

Mestareita ei synny ilman kisällejä

Ohjelmistokehittäjien puutteesta puhutaan työvoimapulana, oikeasti kyseessä on kuitenkin pula pitkän kokemuksen omaavista tekijöistä ja vasta-alkajia on tunguksi asti. Tilanne ei ole kovinkaan kestävällä pohjalla.

Me Druidit olemme palkanneet tasaisesti vasta-alkajia koulun penkeiltä vuosikausien ajan. Osa heistä on jo kasvanut kokeneiksi tekijöiksi ja vaihtanut työpaikkaakin – se on luonnollista elämää. Ennen muinoinkin kisällit lähtivät mestarinsa opista tekemään kisällikierrosta ja oppimaan muilta mestareilta ennen kuin saavuttivat tarvittavan tason omien kisällien hankintaan.

Yhteistyö luo työpaikkoja

Viime vuoden teimme yhteistyötä Helsinki Business Collegen kanssa, jossa isännöimme Drupaliin erikoistunutta web-kehityksen aikuiskoulutusta. Sieltä saimme viisi todella ihanaa ja fiksua harjoittelijaa, jotka ovatkin jo osalle asiakkaistamme tuttuja. Nyt kevään kunniaksi meillä oli ilo vakinaistaa kaikki viisi harjoittelijaa pysyviin työsuhteisiin. 

Minusta on ollut ilo katsoa miten nämä jo aikuiset alanvaihtajat ovat innolla ja tarmolla ruvenneet ratkaisemaan ongelmia ja tehneet määrätietoista työtä itsensä kehittämiseksi. Myös meidän vanhemmat kehittäjämme ovat löytäneet uusia puolia itsestään, kun ovat opastaneet, neuvoneet ja tukeneet (sekä antaneet tehdä tarvittavia virheitä) uusia kisällejämme. Tuo rajaton oppimisen ilo ja tekemisen meininki on tarttunut tähän vanhempaan penseilijään ja lämmin tunne on läikähtänyt myös allekirjoittaneen rinnassa.

Oppilaitosyhteistyö on siis kantanut meille hedelmää ja jatkamme panostusta uusien huipputyyppien kouluttamiseen, sekä Drupal kentän asiantuntijuuden laajentamiseen. 

Mestariksi tullaan tekemällä

Ohjelmistokehitys on suurelta osin käsityöammatti ja luova ala. Vaikka meillä on hyviä ja koeteltuja tapoja tehdä asioita, ratkaisuja kuitenkin joutuu usein muuttamaan tapauskohtaisesti. Oikeat työtavat löytyvät usein vasta kokeilemalla ja kokemus epäonnistumisista luo varmuutta jatkossa.

Onkin ymmärrettävää, että useat asiakkaat haluavat siis työskennellä vain mestareiden kanssa, jotka ovat jo suurimmat kokeilut tehneet. Kuitenkin uskon, että sopivassa mestarin ohjauksessa myös kisällit tekevät täysin kelvollista työtä useimmissa tapauksissa. Ei kaikessa ole järkevää käyttää mestaria.

Kiitän kaikkia asiakkaitamme, jotka ovat meille tehneet mahdolliseksi tämän tulevaisuuden rakentamisen ja vahvan osaamisen säilyttämisen myös tulevaisuudessa. Teille muille esitän vetoomuksen, että sallikaa junioreiden osallistuminen projekteihin ja kilpailutuksiin. Tehdään yhdessä vastuullista työtä tulevaisuuden eteen. 

Mestareita ei synny ilman kisällejä!

Pasi 

Kirjoittaja

Pasi Järnstedt

Operations Lead